Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1844 ggr
Palombiens
2011-02-07 11:47

Burmilla i CFA!

I helgen har burmillorna blivir godkända för registrering i CFA! SOm övrig ras.

Det innebär inte till att börja med att man kan ställa ut dem som burmillor och få titlar, men de kan åtminstone få CFA-stamtavlor.

God start!

Annons:
Lina-BML
2011-02-07 19:51
#1

Kul! Försökte googla lite, men skulle bli glad om någon ville förklara vad detta betyder i praktiken? Och när kommer man kunna tävla på CFA-utställningar? Alltså hela kalaset. Vilka är fördelarna?

Palombiens
2011-02-07 20:18
#2

Jag vet inte riktigt vad det innebär tyvärr, mer än att man nu får registrera. Som jag förstått det är det här ett första steg och det kan ta flera år att få dem godkända ordentligt.

Jag ska fråga Silkies (kisse från senaste kullen som nu ska bli CFA-registrerad) matte och se om hon kan förklara lite bättre.

Lina-BML
2011-02-07 20:50
#3

Toppen, jag ska försöka läsa på lite oxå under tiden.

Palombiens
2011-02-07 21:48
#4

Okej, såhär:

Man kan nu börja registrera alla katter, kattungar och kullar som burmillor, antingen korthår eller långhår. I alla färger som europeisk burma finns i, plus svart och svartpadda.

Man kan ställa ut i övrigt-klassen (hittills har de fått ställa ut dem i ett slags visningsklass bara, eller huskattsklass) men kommer fortfarande att behöva förklara rasen för domarna.

För att få det här första godkännandet krävdes 12 CFA-uppfödare och 50 katter. För nästa steg, Provisional Class, krävs 25 uppfödare och över 100 registrerade katter.

cajzzza
2011-02-08 02:58
#5

Måste bara kolla så jag fattar rätt…
Innebär det att iom detta så kan alla burmillor registeras och ställas ut (på de svenska utställningarna)?
Så om någon importerar eller föder upp en långhårig burmilla så kan vi möta den på utställningarna fram över?

Men hur är det då med standarden? Står det inte att burmillan har kortpäls? Eller är standarden på väg att ändras?

AnnaKarin
2011-02-08 10:25
#6

Inom FIFe är inte långhåriga godkända. CFA är ett eget förbund med egna regler och egna rasstandarder.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
cajzzza
2011-02-08 22:55
#7

Aha, då förstår jag!

Upp till toppen
Annons: