Annons:
Etikettot
Läst 1554 ggr
cajzzza
1/2/11, 4:09 PM

Hemligheten....

Nu är allt klart, så nu vågar jag berätta…!

Jag har under en tid vart sugen på att flytta ut från stan och bosätta mig på landet…

I slutet av november fann jag ett sött litet hus, som jag kikade på några gånger under december. Straxt innna nyår så la jag mitt bud, och säljaren accepterade det.

Så idag var jag och skrev på köpekontraktet…!
(Därför ville jag inte berätta tidigare)

Så nu är allt klart och jag flyttar in i det lilla huset under våren. *längtar*

Vill ni se bilder på huset (vissa kallar det torp/stuga) så kika in på Lillängen (det är ingen snygg färg på köksluckorna, det är det första som kommer att fixas till!)

Tyvärr finns det ingen altan som jag kan näta in, men jag planerar att bygga en rastgård till LeeLoo, trots att hon inte gillar att gå på gräs. Men jag tänkte ändå att jag skulle bygga en åt henne, och nästa kisse kanske gillar gräs…

Så jag skulle uppskatta tips på hur jag kan bygga en rastgård. Både utformning och material, men även ideer på hur jag kan bygga så LeeLoo kan tivas i den…

Så detta var min lilla hemlis som jag suttit och hållt på! Skrattande

Annons:
Palombiens
1/2/11, 4:50 PM
#1

Vad roligt!! Jag förstår att du är exalterad!

Huset liknar väldigt mycket vårt hus som vi köpte förra sommaren så vi skulle kunna utbyta massor av idéer, erfarenheter och bilder :). Vi har gjort en del ytligt och är just nu mitt i renovering av källaren och badrummet. Vårt hus hade dock en altan som vi har byggt om lite och nätat in.

En annan uppfödare som bor i samma område som vi har gjort en rastgård som är ute på gården, med en sluss ut från altanen (men man kan ju lika gärna göra en sluss från t.ex. ett fönster. På SKS har du säkert också sett att det finns mängder av trådar om att bygga rastgård.

cajzzza
1/2/11, 5:14 PM
#2

Jag kan berätta att jag har en helt sjuk känsla i kroppen, det är en blandning av lycka, overklighet, nervositet och förväntningar.

Jag verkligen längtar tills jag får flytta….

Palombiens: Jag får verkligen ta och komma upp och hälsa på er. Både gosa med kissarna men även se ert hus.
Renovering av källaren låter intressant, något som jag också kommer behöva göra så småning om.

En sluss låter intressant, har nog själv tänkt i de banorna… men jag har hela våren på mig att fundera. Och vem vet, LeeLoo kanske hatar att vara ute (å då har jag tills nästa sommar på mig).

Får nog ta och kika in på SKS…
Men jag hoppas någon här kanske har lite tips också…

Palombiens
1/2/11, 5:23 PM
#3

Ja nu har du ännu en anledning att komma på besök :)

En sluss tror jag på. Och att det är bra om man kan se ut till kattgården inifrån så att man ser att allt är okej. Vår innätade altan har ju inget gräs till några av katternas förtret så de får gå i sele ibland på gården också. I framtiden kanske vi också gör något på marknivå så att de har gräs. Men då vill jag kunna öppna något inifrån bara, inte behöva bära katter ut och in. Kanske kan det också vara bra att fundera på om man själv vill kunna sitta inne i kattgården eller inte?

Jag tror säkert att LeeLoo kommer att gilla det! Spira som vi hade förut förstod inte det där med att gå ut riktigt utan hon gick i början ut bara för att vi eller katterna gjorde det. Efter ett tag började hon uppskatta det och gick ut själv när vi öppnade.

AnnaKarin
1/2/11, 5:55 PM
#4

Grattis till husköpet!! Vad gäller rastgården så tror jag att katten vänjer sig vid gräset och vill vara ute med tiden. Ligghyllor i olika nivåer, möjlighet till skydd från sol och regn om hon inte vill gå in bara för att det regnar, möjligheter att klättra. Du kanske kan ha utgång till rastgården från ett av källarfönstren. En idé jag sett hos andra är att bygga rastgården runt ett träd och sätta tak tätt emot stammen så att kissen inte kan ta sig ut den vägen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
1/2/11, 7:46 PM
#5

Grattis till husköpet Cajzzza! Vad kul att det blev av :D Jag kommer gärna och synar det någon gång i vår om du vill ha besök.

cajzzza
1/2/11, 7:49 PM
#6

Sluss ut från källarfönstret är en bra ide, samt att man kan se ut till kattgården.

Runt ett träd är ju bra, då blir det en naturlig klös/klätterpelare.
Men jag får då fundera och känna på det lite när jag flyttat in. Som det är nu finns det ingen "uttalad/utsedd" plats för utemöblerna, men har haft fundering på att ha de vid sidan av nått träd eller vid gaveln. Där i kring är det nog också mest lämpad plats för en kattgård. Men jag är lite rädd för att det kan bli varmt där på sommaren….

Många funderingar i mitt huvud idag….
Jag är verkligen uppe i det blå och simmar omkring, jag är så glad!!!

Annons:
cajzzza
1/2/11, 8:12 PM
#7

Lina-BML: jag räknar med att du hjälper mig med flytt och renovering!!! Flört

Och på tal om en annan sak, jag hittade en kattoalett i mitt förråd. Du får den om du hjälper mig att flytta… Skrattande

Lina-BML
1/2/11, 8:30 PM
#8

Cajzzza, jasså det räknar du med?! Då ska det allt vara en exkulsiv kattoalett ;) Hahaha!

Grattis igen!

cajzzza
1/24/11, 11:06 AM
#9

Kom och tänka på en sak när jag läste linas tråd om "innekattsbekymmer" men jag lägger min fråga här. Iom att den hänger ihop med mina funderingar gällande rastgård…

Jag tror inte jag kommer brygga en rastgård i sommar, iom att jag inte vet var det finns sol resp skugga, eller vad jag kommer ha min uteplats…

Men så kom jag och tänka på kompostgaller.
Kan man köpa sånna och göra en provisorisk rastgård. Att man ställer en sån utanför ett källarfönster så LeeLoo kan gå ut om hon vill. Och att man sedan flyttar den beroende på var solen är?
Självklart får jag fästa den i marken på nått sätt, annars kanske hon rymmer….

Vad tror ni?

AnnaKarin
1/24/11, 11:48 AM
#10

Det blir svårt att bygga en stabil konstruktion av bara kompostgaller. Det finns hundgårdar som man köper i sektioner och sätter ihop, en sådan kan du ju sätta ihop och sedan ta ner och flytta när du bestämt var du vill ha den.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

cajzzza
1/24/11, 12:14 PM
#11

Bra idé!
Men var kan man hitta sånna?

AnnaKarin
1/24/11, 4:39 PM
#12

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

cajzzza
1/24/11, 4:49 PM
#13

Tackar tackar!!!

Annons:
cajzzza
2/27/11, 10:34 AM
#14

Tänkte bara berätta, att jag nu sitter i mitt nya hus. Har sovit här en natt… och LeeLoo med för den delen. Det är en helt underbar känsla!

LeeLoo verkar trivas, hon spanar ut genom fönstrena. Fast hon har ännu inte valt ett favvo fönster….

Skulle behöva lite tips.
Det är nämligen så att fönstrena har smala smala fönsterbrädor.
Och framtills jag inhandlat hyllor eller liknande att sätta vid fönstrena, så undrar jag. Hur ska jag få blommorna att stanna kvar i fönstret?
Just nu står de, men jag misstänker att LeeLoos svans kan komma att knuffa ner någon inom kort… Har ni några tips?

CallaMej
2/27/11, 12:24 PM
#15

#14 Häftmassa under krukorna kanske kan hjälpa??

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

AnnaKarin
2/27/11, 12:56 PM
#16

Grattis till flytten. Håller med om häftmassa, det kan funka, annars får du ha växterna på ett bord framför fönstret så länge. Klart att katten ska ha företräde i fönstren!!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
2/27/11, 1:19 PM
#17

Kanske byta ut brädorna om det andra inte lyckas? Vi har precis gjort det hemma :)

Palombiens
2/27/11, 2:00 PM
#18

Härligt att ni är på plats!

cajzzza
2/27/11, 2:05 PM
#19

Tack för tipsen!

Får testar häftmassa, å fungerar inte det så blir det att inhandla andra förnsterbrädor…

Det är jätte skönt att vara på plats ute i huset… men det är grejer över allt….! Försöker få lite gjort, men man är seg efter denna vecka.
Kan berätta att luckorna i köket är på lackning, ska bli spännande att se hur de blir nästa helg..!

Upp till toppen
Annons: