Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1312 ggr
CallaMej
2010-05-13 16:56

Diplomering SVERAK?

Filurar lite på detta med diplomering från SVERAK. Är det verkligen något att ha? Är det inte sån't som seriösa uppfödare bör kunna ändå? Ett sätt för SVERAK att få extra klirr i kassan?

Vet inte om jag tycker denna diplomering säger någonting… "kvalitetssäkring"?? Nja, eller??? Åsikter och erfaranheter efterfrågas i denna tråd.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
Palombiens
2010-05-18 21:29
#1

Jag tycker såhär: Initiativet och tanken är bra, men det är också svårt att få till något som kvalitetssäkrar rätt saker. Och vad som är rätt saker och rätt kunskaper kan man ju diskutera. Jag antar att de som arbetat fram testet haft många och långa diskussioner.

Vissa frågor i testet kändes rätt banala, vissa kan diskuteras och rätt många handlade om Sveraks regelverk. Men tanken är, vad jag förstår, att man ska visa att man vet var man hittar informationen. Och att det ska täcka upp några slumpmässigt utvalda grundkunskaper.

Jag har valt att diplomera mig för att visa ett engagemang som uppfödare, att jag gjort en ansträngning för att visa för eventuella köpare att jag är aktiv och håller mig uppdaterad. Sen är ju diplomeringen för alla som gjort den hittills rätt färsk. Om fem-tio år visar det bara att en gång i tiden gjorde man något…

Vi har blivit kontaktade av flera köpare som kommenterat att jag är diplomerad och som också valt att vända sig till bland annat oss på grund av det. Sen när man väl börjar resonera kring rasen och kattungar känner man ju på varandra på ett helt annat sätt, och då tror jag att andra saker spelar in för köpare.

Jag blev nyfiken på att se hur Sverak själva presenterar diplomeringan för besökare på webben. Såhär står det:

Att vara SVERAK-diplomerad uppfödare är att betrakta som en kvalitetssäkring. Uppfödaren åtar sig att vara uppdaterad med, ta del av och följa nya beslut, regler och författningar samt att aktivt agera för katten som sällskapsdjur och för god djurhållning. Efter godkänt test ska en SVERAK-diplomerad uppfödare ha en grundläggande katt- och förbundskunskap att dela med sig av till kattköpare och till blivande kattuppfödare.

I bakgrunden står också såhär:

Målet är att alla uppfödare i SVERAK väljer att vara diplomerade. Att vara diplomerad innebär att det ställs en del grundkrav på regelkunskap och kunskapsnivå och att detta i sin tur leder till etik och moral i kattuppfödning. Dock bör inte diplomeringstestet vara för svårt utan i stället sporra, entusiasmera och framför allt lära uppfödare att söka fakta och kunskap i befintligt regelverk och annat material.

Steg 2 - auktorisation/licensiering Vi ska inte gå händelserna i förväg men kanske ska SVERAK på sikt planera ett steg längre - en utbildning och test som ger en "auktorisation". I den fasen ska större och ytterligare krav ställas - bortsett från att personen ska vara "diplomerad" - exempelvis att uppfödaren ska ha fött upp ett visst antal kullar, ha ställt ut x antal gånger, ha djupare kunskap i genetik och hälsa osv.

Kanske är det då en tanke att man ska göra diplomeringen för att få stamnamn och sedan att det finns något ytterligare steg som man också förnyar efter en viss tid? Men det är som sagt svårt att testa rätt saker…

Det var några tankar från mig, som dök upp just nu…

CallaMej
2010-05-18 21:40
#2

#1 SVERAK kommer ju mer eller mindre nu se till att alla diplomerar sig, då nya priser för kullregistrering går igenom vid årsskiftet. Det blir 100 kr dyrare per kattunge om man INTE är diplomerad. Så…jag har bestämt mig för att diplomera mig….

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2010-05-18 21:45
#3

Aha det har jag missat helt.

nosicats
2010-05-18 22:16
#4

Jag valde att göra uppfödarutbildningen via PawPeds. http://www.pawpeds.com/ Dom startade upp tidigare än Sveraks utbildning så jag började den på en gång. Har hört av flera att PawPeds utbildning är tuffare än Sveraks. Jag har ingen aning om det stämmer men jag tog 1:a och 2:a certifikatet men valde bort att ta 3:dje. För mig var det för mycket genetik för att det skulle vara värt mödan att fortsätta.Då kan Sveraks idé att inte göra utbildningen för svår vara en bra idé för att få fler att gå igenom den.

Man får hoppas att Sverak även sätter ner priset för dom som gått sin utbildning via PawPeds.

Hur som helst så är det bra att göra utbildningen. Den är nyttig för alla tror jag. Alltid lär man sig något nytt.

Elisabeth

CallaMej
2010-05-19 00:31
#5

#3 Jag kände inte heller till det när jag skrev inlägget…

#4 Jag har hört flera som har gått båda utb och sagt att Pawpeds var både bättre och svårare, så det kan nog stämma.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: