Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1364 ggr
CallaMej
2010-04-15 10:26

Kostnader vid import

Innan jag bestämde mig för att importera en katt så försökte jag hitta något exempel på alla kostnader som tillkommer, utöver de för själva katten. Jag hittade ingen sammanställning, därför lägger jag själv ut en tråd som kanske andra kan ha som ett vägledande exempel om man går i importtankar.

Kostnaderna baseras på import av en kattunge från Australien. Pris på en kattunge kan ju variera ganska kraftigt dock, men här satte jag ett spann på 10.000-15.000 SEK, vilket jag har uppfattat som vanligast för en katt med avelskvalitet. Flygtrasportkostnaden kan även den variera mellan säsonger; här tog jag det jag fick betala.

(Notera att kostnaderna avser att importera en kattunge från ett Rabiesfriitt land, dvs ingen kostnad för Rabiesvaccinering).

  • Katt; ca 10.000-15.000 kr
  • Avgift för betalning av katt via PayPal; 250 kr
  • Flygtransport (inkl vet.besiktning, avmaskning mot dvärgbandsmask); 7.500 kr
  • Ansökningsavgift Jordbruksverket; 700 kr
  • SAS Cargo (inkl. gränsveterinärbesiktning); 4.200 kr
  • Tull 25% moms (transportkostnad+katt); ca 5.000 kr                            

Beroende på vad katten kostar eller vad du uppger i tullen att katten kostar Oskyldig så blir den totala summan

ca 27.000-33.000 SEK.

Sen tillkommer resa ToR till flygplatsen, för min del blir ToR 120 mil med bil…Obestämd

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
sleepycat
2010-04-15 11:46
#1

Hej Danielle,

Har själv importerat katter och kom då att tänka på en sak som är lite magstarkt att betala och det är moms. Betala skatt på ett djur!

Detta kan du undvika. Dock svårt när det gäller transporten.

Har du frågor kan du kontakta mig.

Lycka till!

//Jan

Upp till toppen
Annons: