Annons:
Etikettfärger-och-mönster
Läst 4370 ggr
Tizzla
1/27/10, 3:23 AM

Burmilla med färg?

Hej Burmillamänniskor!Glad

Jag har drömt om en Burmilla i många år nu, ända sen jag såg bilden på Brandywell Quiot på Svenska Katters Sida, jag blev KÄR! Tycker att hans färg och teckning är ljuvlig och ögonen och eyelinern gudomlig…Kyss

De flesta Burmillor jag har sett efter det är näst intill vita (framför allt i ansiktet), oavsett vilken färgbeteckning den har.Förvånad

Därför undrar jag nu vad som gäller angående färgen? Vad är tillåtet? Vad är önskvärt? Är jag helt ute och cyklar när jag vill ha en Burmilla med ganska mycket färg (som Quiot)? Som jag har förstått det så registreras nästan alla som shaded men är de verkligen det? Finns det uppfödare som har "mer färg" i sina linjer och vilka är det i så fall?

Har ännu inte hittat min dröm-Burmilla och jag börjar nu tvivla på att hon finns, för en "nästanvit" katt är inte min dröm. Har till och med funderat på en svart(sköldpadd)smoke Europé istället men vill inte ge upp min Burmilladröm riktigt ännu. Nu är det förhoppningsvis några år kvar tills det är dags för en ny misse här men jag vill gärna vara ute i god tid.

Undrar också om det finns några kända ärftliga sjukdomar hos Burmillorna? (Njurar? Hjärta?) Är det några tester som ska/bör göras innan avel?

Hoppas ni Burmillamänniskor kan hjälpa mig hitta min drömkisse.

Annons:
Palombiens
1/28/10, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej!

I FIFe ska burmillor vara shaded eller shell. I de färger som burmillan är godkänd kan alla färger vara antingen med eller utan burmamaskning. Burmamaskningen ger en mer dämpad färg och svart svart blir brun. De allra flesta av burmillorna i Norden är burmamaskade, men här och där finns några som inte är det. De som inte är det ger oftast ett kraftigare färgat intryck. Vi har hittills bara fött upp två katter utan burmamaskning.

Bilden föreställer en av dem. Han är svartsilvershaded. 

Det finns en tendens infom FIFe att domarna och även vissa uppfödare föredrar ljusa burmillor, men kravet enligt standarden är bara att de ska vara shaded eller shell och att de helst inte ska ha spökmarkeringar. Oftast dyker de lite mörkare burmillorna upp i tidiga generationer (jag skulle gissa att Quiot är en ganska tidig generation, han är också svart utan burmamaskning), när en ursprungsraserna finns nära bakom. I GCCF är burmillorna oftast lite mörkare, och jag tror att det är tvärtom där, att domarna inte vill ha dem alltför ljus.

Shaded är absolut vanligast men det finns en del i Sverige registrerade är shell också. Och ganska många som är någonstans mittemellan.

Det händer att det dyker upp tickade och smokefärgade ungar, särskilt hos uppfödare som parar in burma och perser. I FIFe blir de inte godkända som burmillor utan registreras som varianter. I GCCF registreras de som Asians.

Palombiens
1/28/10, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tignass (katten ovan) med kullsyskon som nyfödd. Han är till öger. Två av kattungarna är svarta, en av de andra burmabrun och en blå med burmamaskning.

De burmamaskade brukar bli mörkare med åldern, de andra ljusare.

Palombiens
1/28/10, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Samma kull sex veckor gamla.

Palombiens
1/28/10, 8:31 PM
#4

Om sjukdomar och tester. Vi PKD-testade när vi var nya, samtidigt som väldigt många andra uppfödare i världen. Det dök inte upp några fall vad jag vet i Europa. Vi har också testat FIV/FelV.

Jag vet inte om några sjukdomar som kan ses som rasspecifika men rasen är ju fortfarande ganska ny. Det vi försöker se upp med är vad som finns hos perser och burma. Något att tänka på tycker jag är att inavelsgraden fortfarande är ganska hög och det är en risk i sig, och något vi jobbar för att få ner.

Tizzla
2/5/10, 3:17 AM
#5

Hej!

Tack för dina utförliga svar!Glad Har läst dem många gånger nu och kommit fram till att det borde vara en utan burmamaskning som jag är ute efter. Tror jag? Fast det blir ju ännu besvärligare om de ljusa blir mörkare och de mörka ljusare med åldern. Skrattande Hur länge ändrar det sig och vad blir slutresultatet (vilken är mörkast som vuxen)? Jag har inte lyckats, men går det att utläsa burmamaskning eller inte av färgkoderna? Kommer det "nästan automatiskt" gå dåligt om jag lyckas hitta min (mörka) burmilla och ställer ut?

Gissar av det du skrivit att det fortfarande är tillåtet att korsa in burma och perser? Gör man fortfarande ursprungskorsningarna? Hur blir det med dem som blir reg som "variant" eller "asian", får de användas i burmillaaveln?

Jag är inte det minsta insatt i kattklubbsorganisationenSkäms, vet att Sverak finns (har fått för mig att det är ungefär som SKK för hundar?), har hört talas om independentklubbar men vet inte vad det innebär. Tror att FIFe är Sveraks internationella organisation, men har nog aldrig ens hört talas om GCCF. Skulle med andra ord vara mycket tacksam för en förklaring! Tex: kan jag, i Sverige, ha en burmilla reg i GCCF och ställa ut? Avla?

Undrar även vad en lovande burmillaflicka ligger på i pris (ungefär)?Det hinner väl ändra sig tills det är dags för mig men ändå bra att ha ett hum. Är det balans mellan tillgång/efterfrågan på bebisarna eller är det långa köer om man vill köpa alt många ungar som blir kvar lite längre hos uppfödarna?

Har läst någonstans att vissa linjer pratar mycket och undrar om det finns andra stora temperamentsskillnader mellan olika linjer? Efter vad jag har läst om burmillorna verkar de passa mig temperamentsmässigt men tyvärr har jag bara träffat några "live" på en utställning. Nästa steg blir väl att försöka få träffa burmillor i hemmiljö. Temperamentet är ju egentligen såå mycket viktigare än färgen, men det skadar ju inte om en trevlig katt dessutom är vacker! Flört

Många följdfrågor blev det visst, ju mer man lär sig desto mindre vet man! Oskyldig

Palombiens
2/6/10, 3:13 PM
#6

Koden för burmamaskning är 31 (t.ex. BML ns 11 31 är brunsilvershaded och BML ns 11 är ssvartsilvershaded), men tyvärr kommer det inte att hjälpa dig så mycket än på ett tag. Det är nämligen helt nyligen som vi fått börja använda koden för att skilja burmamaskade från icke burmamaskade burmillor. Ser du en färgkod utan 31 är katten troligen burmamaskad ändå men registrerad före vi fick använda koden i stamtavlorna.

Svårt att säga vilka som blir mörkast som vuxna, det är nog olika. Även burmillor utan burmamaskning kan vara ljusa om de har mycket silver, och dessutom är shell.

Det kommer inte automatiskt att gå dåligt om du ställer ut en burmilla med mycket färg, absolut inte. Så länge den verkligen är shaded och inte t.ex. tickad och så länge den är hyfsat fri från spökmarkeringar. Går den mot en ljusare som är sämre i typ ska din vinna, går den mot en likvärdig i typ kan t.ex. preferenser hos domaren om hur katten visar sig, ljushet m.m, avgöra.

Det är en hel del burmillauppfödare som parar in burma och perser, för att utöka genpolen och förbättra olika saker med typen. I Sverak är det möjligt att få tillstånd att para in burma, perser är nog betydligt svårare på grund av långhåret. Men det är bara en uppfödare vad jag vet som ansökt och fått tillstånd att para in burma. Avkommor i shaded eller shell får användas i avel och ställas ut som burmillor först efter att domare tittat på dem och godkänt dem. De som blir andra färger och mönster är jag lite osäker på exakt hur registreras i Sverak. I GCCF blir de någon annan variant av Asian.

Sverak är ett FIFe-förbund ja. GCCF är ett engelsk förbund. Men det går bra att vara med i vilket som oavsett var man bor. I GCCF är burmillan endast en färgvariant av den större rasen Asian och standarden är exakt lika som GCCF-standarden för burma. I Sverige är alla burmillauppfödare som jag känner till med i Sverak och därmed FIFe (där har burmillan inte samma standard som burman). Det finns också fler förbund självklart, bland annat i de australiska finns en del burmillauppfödare.

Du skulle kunna ha en burmilla i Sverige registrerad i GCCF. I Sverige är de allra flesta utställningarna Sverakutställningar (andra som finns är independent), och jag tror att man kan ansöka om tillstånd för att ställa ut katter från andra förbund där. Då tävlar man på samma villkor som de andra katterna på utställningen, dvs. alla katter döms efter FIFe-standarderna. Avla går också bra, bara du har stamnamn i något av förbunden (man kan ha i fler också) och följer det förbundets regler.

Burmillorna ligger på ca 7000 kr. Jag tror att uppfödarna i Sverige upplevt det lite olika med tillgång och efterfrågan på kattungar. Vi har själva haft ett ganska stort intresse och personer som väntat länge eftersom vi inte har kullar så ofta (vi har också varit de enda i Stockholmsområdet). Det har nog också varit olika beroende på hur många kullar som funnits samtidigt. Just nu är det väldigt få kullar, häromåret fick många kullar samtidigt.

Jag upplever det som att det finns lite skillnader på temperament mellan olika linjer och mellan olika personligheter, även om standardbeskrivningarna generellt stämmer bra på alla burmillorna. Sociala, nyfikna, framåt etc. Vi har några som pratar mer och några som pratar mindre, men alla våra pratar varje dag Glad

Var bor du någonstans? Självklart måste du träffa lite millor i hemmamiljö!

Annons:
Upp till toppen
Annons: