Annons:
Etikettkattungar
Läst 12567 ggr
Bru-Zar-Nas
2009-09-03 22:15

Vad kostar en burmilla?

Jag har blivit väldigt intresserad av denna ras, den är ju sååå vacker. Vad jag förstår så är den lika lugn som perser, eller har jag fel? Nu till min fråga: jag vill veta vad en burmilla kostar i inköp, allt ifrån sällskapskatt till avel resp. utställning? Själv är jag intresserad av utställning och avel. Är det skillnad i pris mellan hona och hane? mvh Anna

Annons:
AnnaKarin
2009-09-03 22:46
#1

Hej, vad kul att du upptäckt vår underbara ras! Priset ligger på ca 7000 kr och jag vet ingen uppfödare som skiljer på sällskaps- och utställnings/avelskatter i prissättningen. Givetvis så sänker man priset på en katt med en defekt så som t ex navelbråck eller svansknick. Har du möjlighet att läsa Sveraks tidning Våra Katter så finns det en del läsvärt om Burmilla i senaste numret.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Bru-Zar-Nas
2009-09-05 23:07
#2

Ok då vet jag. Jo jag har Våra Katter Glad och jag har lusläst denFlört

Lina-BML
2011-01-19 23:52
#3

Har det skett någon prisutveckling inom rasen? Är det upp till varje uppfödare eller följer man ett rekommenderat pris?

AnnaKarin
2011-01-20 00:05
#4

Prissättningen är individuell men jag tror ändå inte att det skiljer så mycket. Hörde ett pris på 8000 kr igår. Jag minns inte ens vad jag tog för mina kattungar sist, tre år sedan snart. Gloria bytte jag åt mig, hennes uppfödare fick Glorias mamma Zally av mig mot att jag skulle få en unge tillbaka.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

CallaMej
2011-01-20 22:40
#5

Lika lugn som en Perser??? Nä, det finns nog ingen annan ras som är lika lugn som Perser Glad som är lite av en prydnadskudde (inte alla, men många). Burmillan är ju en korsning mellan just Perser och Burma och har fått olika delar av respektive ras. I en Burmillas stamtavla kan det ju dock vara olika hur pass mycket Perser eller Burma man har parat in - vilket i sig säkerligen bör märkas i temperamentet.

Jag har inte sålt just någon Burmilla-kull ännu, men…

kattunge för sällskap hade jag i rådande dagsläge tagit 7000 kr för. Känns som att dom flesta raser ligger där prismässigt, med undantag för vissa raser där efterfrågan är mindre eller individer som har en tex färg där efterfrågan inte är så stor. Ibland är ju efterfrågan låg och då regleras ju priset därefter som på alla marknader.

Jag har tagit samma pris för kattunge med svansknick.

Däremot har jag också tänkt på att Burmilla måste vara en av ganska få raser där man inte tar ett högre pris för en avelskatt. Jag har alltid fått betala ett högre pris för en avelskatt och tycker att uppfödare av BML i Europa/världen också verkar ta ett högre pris. Om jag någon gång hade blivit tillfrågads att sälja en avelskatt (BML) så hade jag tagit ett högre pris av väldigt många olika anledningar…sen är det ju alltid upp till köparen att bestämma om han/hon tycker att min katt är värd det.

Iom att Burmilla är en sådan liten ras så är jag införstådd med att det är värt mycket att många olika individer får avkommor. Men i så fall hade jag hellre behållt en katt hos fodervärd/halvfodervärd eller liknande…men jag är kontrollfreak kanske (eller skadad av hur många som håller på med blandrasvel, låter fel individer gå vidare i avel etc).

Däremot är ju starkt emot avelsrestroiktioner som dyker upp här och var. Om jag säljer en avkomma till avel så är det för att jag anser att avkomman kan tillföra rasen något och att jag fått förtroende för uppfödaren/blivande uppfödaren.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: