Annons:
Etikettfärger-och-mönster
Läst 1615 ggr
Lavine
7/19/08, 2:59 PM

Ögonfärg

Hm, nu kanske svaret på min fråga finns jättelätt att läsa t ex i en rasbeskrivning. Generad Men jag fick för mig att fråga här: jag har sett burmilla både med blå ögonfärg och med grön. Hur "funkar" det, kan de ha vad som helst för färg eller?

Jag tänkte också på att blå ögonfärg ofta är kombinerat med maskning.

Annons:
Lavine
7/19/08, 3:00 PM
#1

Det kanske blev under fel rubrik… flytta om ni vill.

AnnaKarin
7/19/08, 3:30 PM
#2

Burmillan är en silverkatt och ska ha gröna ögon förutom de röda, creme o paddorna där bärnstensfärgade ögon är tillåtet. Det kan ta några år innan ögonfärgen är färdig och vissa får mer aquafärgade ögon än gröna och vissa blir mer åt det blå hållet eller gula.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
7/19/08, 8:40 PM
#3

Hmm, men det här med att blå är förknippat med maskning kanske kan vara fallet med de burmillor som är burmamaskade. Zanny är förmodligen burmablå och hennes ögon är mer turkosgröna och blir mer och mer blåaktiga ju äldre hon blir.

AnnaKarin
7/19/08, 10:46 PM
#4

Burmor har gula ögon, blå ögon förknippas med siammaskade katter.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
7/19/08, 11:05 PM
#5

Just det, glöm mitt förra inlägg.

AnnaKarin
7/20/08, 1:19 AM
#6

et finns en blåmönstrad Devon Rex med blå ögon som är DNA testad och är Burmamaskad. Sånt kan hända i en ras där man inte avlar på färg.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
nosicats
7/20/08, 9:31 PM
#7

Zodas ögon är mer acuafärgad än grön. När hon fotograferas blir oftast ögonen mer intensivt blå än i verkligheten. Det beror mycket på vilka färger som speglar sig från bakgrunden. Men kan någon förklara Burmamaskad. Om det går igenom att vi får registrera våra katter som 31-or. Innebär det att alla dom är maskade och hur ser man det?

AnnaKarin
7/20/08, 9:44 PM
#8

31 orna ser man egentligen bara på de svarta som blir bruna istället. På en Burmilla är det jättesvårt att se burmautfärgningen på andra färger, möjligen svartpaddorna  som också blir brunaktiga.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lavine
7/22/08, 11:10 PM
#9

Intressant, tack för att ni svarat. Det här med maskningen blev ju spännande värre.

#7 nosicats, nu minns jag att det är nog bland annat din honas "blå" ögon jag sett och som fått mig att fundera. Skrattande (för jag tyckte det var jättevackert förstås)

Upp till toppen
Annons: