Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1031 ggr
Palombiens
2007-09-23 18:49

PKD-testning

Har ni PKD-testat era burmillor? Och tycker ni att det är något vi bör göra?

Själv passade jag på att fritesta mina förra hösten hos UC Davis i USA när de erbjud burmillaägare att testa gratis under en period. Jag har för mig att det dök upp ett par PKD-positiva burmillor i Australien ungefär då.

Annons:
nosicats
2007-09-23 21:29
#1

Görs det med gentest eller ultraljud på Burmilla. Jag tror att man kan göra ett gentest på Perser men på Norsk Skogkatt görs det med ultraljud. Jag har inte gjort någon test alls på Zoda än. Man kan testa på flertalet sjukdomar o frågan är ju vad som är relevant att göra tester på.

Ju mer man läser om olika sjukdomar våra katter kan bära med sig genetiskt ju mer vill man ju testa dom mot. Det känns viktigt. Samtidigt bör man nog fundera lite på vilka tester som är relevanta hos just min ras. Jag har inte kunnat ta ställning än.

Palombiens
2007-09-23 22:41
#2

#1 Gentest. Jag svabbade själv och postade direkt till labbet. Just nu hittar jag inte deras webbplats men det är möjligt att AnnaKarin har sparat länken. AnnaKarin? Annars ska jag leta lite mer noggrant.

Intressant för burmilla är förresten att man även kan testa ns 11 eller ns 11-31! Om det någongång skulle kännas superviktigt… 

Jag håller med om att man ska fundera över vad som är relevant att testa mot, och inte bara testa för testandets skull.

AnnaKarin
2007-09-24 01:13
#3

Länkarna till labben ligger under Länkar :-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: