Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1726 ggr
Lina-BML
7/28/11, 10:52 PM

Praktiska frågor inför kattungeköpet

Vad använder ni till era burmillors pälsvård? Borste, kam? Någon som använder furminator? Ser reklam om den överallt…

Jag har lite funderingar på var jag ska ha mat- och vattenskålar till katten. Eftersom vi har hund och små barn så kan de inte stå på golvet. Vi har ett rätt trångt kök och antingen får vi försöka göra rent på någon av köksbänkarna eller så får vi hitta annan lösning. En tanke är att katten ska ha sin matplats i vårt extrarum/gästrum som nu mest är till förvaring i anslutning till tvättstugan. Detta rum ligger dock längst bort i huset, ett par rum från köket. Blir det FÖR långt bort mån tro, av sociala skäl? Eller tycker katter i allmänhet att det är skönt att vara ifred när de äter så att rummets "avlägsenhet" kan vara något positivt?

Tacksam för tankar och idéer!

Annons:
AnnaKarin
7/29/11, 10:16 AM
#1

Har du en hund som är större än katten så går det ju att ha kattmaten i någon form av "låda" på golvet. Det funkar inte här med Chihuahuorna så Gloria äter i sin klätterställning. När vi bodde i hus så hade vi ett "kattrum" där de hade maten i ena änden av rummet och lådan i den andra. Vi hade en ganska hög skiva för dörröppningen så att inte hundarna kom in. Det funkar med ett kompostgaller där man klippt bort några rutor nertill också - om man inte har Chihuahua. Vi hade fodertunnan på ena sidan skivan för dörren så blev det inte så högt att hoppa för katterna. Rummet användes även som barnkammare när vi hade kullar.

Jag kammar/borstar nästan aldrig men om jag gör det så funkar gummiborsten (ser ut som en nagelborste i orange gummi ungefär) bäst på Gloria, kam tar inga hår alls på henne.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

CallaMej
7/29/11, 11:34 AM
#2

- Jag har en Furminator och skulle inte klara mig utan den! Har även en borste (från ICA) som jag använder efter Furminator. Vera älskar att bli borstad och så blir det mindre katthår i huset - alla nöjda!

- Vi har ett kattrum i huset nu som liksom hos Anna-Karin även fungerar som barnkammare. Vi har ju ingen hund, men småbarn…ett tag hade vi en vanlig barngrind som vi satte i dörröppningen, fast ca 20 (?) cm ovanför golvnivå så katterna kan gå under (men barn kan det INTE!). Jag hade inte velat ha matskålar på köksbänken, men det är för att det är ett förbjudet område för katterna hemma hos oss. Jag vill inte ha katternas nosar och tassar när jag lagar mat. Så jag tycker att man mycket väl kan ha mat och vatten i ett helt annat rum (det har vi när vi har kattungar) annars har vi plats för det i köket.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

cajzzza
7/29/11, 11:52 AM
#3

Vilka bra ideer!
Med annat rum och grindar, det sak jag komma ihåg!

Danielle, hur ofta använder du Furminator?

Får passa på att fråga, förlåt om jag lånar lite av tråden…
Hur gör man om man har två katter som äter olika mat? (en äldre och en yngre 4-5 mån)

Lina-BML
7/29/11, 1:19 PM
#4

Tack för tips!

Då kan vi nog ha maten i det extra rummet som vi tänkte. Som det är nu dörren dit öppen, men vi har en bänk där inne som kattskålarna kan stå på, så varken hund (som är en shiba, inte så stor hon heller) eller barn når den :) Jag har även funderat på en kattlucka till det rummet, för på vintern är det kallare därinne, eftersom det angränsar till tvättstuga och garage. Då håller vi helst kallt. Men det får väl bli en senare fråga.

Gummiborsten och furminator tycks funka bra, tack för det :)

AnnaKarin
7/29/11, 7:07 PM
#5

Det där med olika mat. Mina inköpta kattungar har fått ätit vuxenmat när de kommit hem till oss. På den tiden det gick att utfodra med RC och S33 var nytt så var vi många uppfödare som använde det både på vuxna och kattungar istället för att köpa kattungefoder till kullarna. Det skiljer väldigt lite innehållsmässigt. När jag använt kattungefoder så har alla katter fått äta av det. Nu ger jag enbart Mjau tetra till Gloria och dröjer det för länge mellan målen så snor hon lite torrisar ur hundarnas matskålar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
7/29/11, 11:36 PM
#6

Vet att några ger Oijen, ett foder som ska vara ett "Holistiskt kattfoder för katter i alla åldrar". Jag tolkar det som att det passar lika bra för kattungar som för vuxna?

Annons:
cajzzza
7/30/11, 9:25 AM
#7

Tack A-K för svaret, det lugnade mig lite. Har nämligen funderat på det lite, alltså hur jag ska göra…

AnnaKarin
7/30/11, 3:48 PM
#8

Är man rädd att kattungen får för lite av något så kan man ju ge den lite extra bredvid.

Tänker man lite på vad katter äter i det vilda så tror jag inte att det finns särskilda kattungemöss eller kattungefåglar ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
7/30/11, 5:06 PM
#9

Vi borstar och kammar katterna ibland men skulle med fördel kunna göra det oftare. Har det gått ett tag sedan senaste borstningen eller om de fäller mcyket tar vi karda först och sen luskam från apoteket (kikirikis gav mig det mycket bra tipset och det funkar hur bra som helst för att få ur hår som lossnat, och för att få pälsen fin och jämnt liggande). Fäller de inte så mycket eller om vi nyligen duschat av lite hår så räcker det med kammen.

Jag använde en sån där gummiborste på Zanny i början när vi hade henne men sen köpte vi en ny (ser likadan ut) och den tycker jag inte är så bra alls. Vet inte varför den inte är som den andra, kanske något annat gummi.

Till Kees har jag faktiskt funderat på furminator. Han har så tjock päls och det är svårt att få honom att sluta fälla. Jag inbillar mig att den kan ta för mycket underull, om man till exempel vill ställa ut, men det kanske inte är så?

De flesta millor verkar inte börja fälla förrän de är vuxna och det är ju skönt :) Paduan, som är ett år nu, fäller knappt trots att hon har ganska mycket päls.

Upp till toppen
Annons: