Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1472 ggr
Lina-BML
8/2/11, 1:08 PM

Hjälp med val av sele

Finns det olika sorter bortsett från färg och form, så att säga? Vad föredrar ni och era katter? Något särskilt man bör tänka på? Tänkte   införskaffa ett sele så snart som möjligt!

Annons:
AnnaKarin
8/2/11, 2:13 PM
#1

De gånger jag använt sele på katt så har jag tyckt att de sk "åttorna" varit bäst. De går i en enda slinga runt både mage och hals så försöker de krypa ur med bakbenen vid magen så dras halsen åt och viceversa så man hinner reagera och fånga upp katten innan den är lös.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

cajzzza
8/2/11, 8:16 PM
#2

En sådan köpte jag precis till mina två (på ullared)!!! :)

Men LeeLoo gillade den inte :( Har ännu inte testat den på Ruben…

Tyckte dom såg bra ut, precis som A-K skrev!

(Lina, om du väntar några dagar, så ska jag fundera på en sak…)

Palombiens
8/2/11, 8:46 PM
#3

Vår bästa sele är från Gustaf&Evita. Snygg och bekväm. Inte helt 100 % säker eftersom man de kan kasta sig bakåt och backa ur, men å andra sidan vet jag inte riktigt någon sele som är det. Har för mig att våra har minsta storleken.

cajzzza
8/2/11, 8:48 PM
#4

Annika, var köper man dem? Jag har tidigare letet (både i lkpg och Örebro) efter dem, men finner dem ingenstans…

Palombiens
8/2/11, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag minns inte var vi köpt faktiskt. Ett par djuraffärer här i stan har men det är inga kedjor.

Man verkar kunna handla här:

http://www.gustaf-evita.com/

Vi har en sån här fast grön.

Lina-BML
8/2/11, 9:39 PM
#6

Tack för tips! Får ut och kika och se om jag hittar något bra framöver.

Annons:
Lina-BML
8/3/11, 4:52 PM
#7

Var ute och kikade idag och hittade inga åttor ellerl sånna som Annika föreslog tyvärr. Vad tror ni om detta?! Skrattande

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_carriers_travel/harnesses/158785

Palombiens
8/3/11, 7:28 PM
#8

Just en sån har jag aldrig provat men Zanny har en som liknar den lite. Om du kikar på vår fotosida finns det en bild där hon har den på sig. Det ser ut som att hon har snusnäsduk när hon går omkring med den ;)

Lina-BML
8/3/11, 7:59 PM
#9

Haha, jag har sett den bilden, charmig tycker jag! Glad Men hur är den i praktiken? Den tycks ju gå att justera rätt mkt men man ser ju inte riktigt HUR.

Palombiens
8/3/11, 8:04 PM
#10

Den funkar fint på henne, och Kees tror jag. Den blir lite bylsig på de andra. Framstycket går inte att justera utan det är bandet bakom bakbenen som man kan förlänga och korta.

Lina-BML
8/3/11, 8:07 PM
#11

Ok tack. Är bra sugen på att beställa när jag ändå ska köpa annat… just nu är ju dock Wibbly en liten slank en… antar att han inte växt i det än. Synd att utbudet var så dåligt här i stan. Har dock inte betat av alla affärer än.

Lina-BML
8/6/11, 11:26 PM
#12

Jag valde Cajzas råd och köpte inget exklusivt sele innan han vuxit någorlunda klart. Ett vanligt, rött som han klär fint i blev det tillslut. Vi har haft på det två ggr än så länge och han gillar det… inte något vidare Flört Han far upp och ner, åt sidan och runt… men jag antar att det är trägen som vinner här. Han får en godbit när jag tar på honom och jag hoppas att han snart vänjer sig!

Palombiens
8/6/11, 11:37 PM
#13

Haha, ja de ser ju så lustiga ut när de får på sig sele första gången. Kees stegrade sig, fast stel som en pinne så att han tippade rakt bakåt och slog bakhuvudet i golvet. Sen låg han där som en pinne.

Annons:
Lina-BML
8/6/11, 11:50 PM
#14

Vilken syn! Det kanske finns olika typer av selen oxå, som bara katter märker. En variant skruvar upp de likt duracellkaniner och den andra förstelnar sina offer… huga Flört

cajzzza
8/7/11, 10:02 AM
#15

Haha, LeeLoo var som Kees nu när jag provade hennes nya, den jag köpte i Ulared, blev hon stel som en pinne och föll åt sidan (som en stock)….

Den nya var för stor för Ruben. Så han fick låna LeeLoos gamla. Å han klarade det ganska bra… lekte jag med honom glömde han helt bort att han hade sele…

Upp till toppen
Annons: