Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 815 ggr
Lina-BML
8/12/11, 9:09 PM

Tillkortakommanden med klippta klor?

Har ni märkt att era katter klättrar sämre med kort klippta klor? Jag försöker hålla Wibblys klor korta, mkt för att han leker mkt med barnen och för att han inte ska fastna i ditten och datten. Men jag har nu lagt märke till att han sällan kloar och klöser över huvudtaget och att han i stort sett aldrig klättrar. Han kan kloa lite på soffan eller på en heltäckningsmatta ibland, men det upplever jag vara mer "förnöjsamhetsintygelse".

Han har flera klösbrädor och nu även en högre klösmöbel, men de är i stort sett oanvända än så länge. Han brukar kunna få tokspel på kvällar och rejsa runt huset i full karriär. Vi tänkte att han nog kommer fara upp och ner från klätterställningen i samma hastighet, men icke.

Jag vet att en uppfödare till birma anser att man inte ska klippa klorna (för korta?) för att katterna då tappar viss förmåga att klättra. Jag märker att Wibbly lätt tappar fästet och rasar ner när han ska hoppa upp någonstans där han behöver ta fäste med klorna.

Vad tror ni? Är klorna för korta eller är det bara att han är ovan vid klätter och klös än så länge?

Annons:
Palombiens
8/12/11, 10:01 PM
#1

Bara ovana tror jag, kattungar har en tendens att istället för att hoppa dra sig upp på saker om de har långa klor. Men locka honom gärna ofta till rätt ställe att klösa och dra med fingrarna mot repet. De brukar bli sugna att klösa av det. Så att han går på rätt ställen. Zanny gick fel från början (för att vi fått med fel skruv till ställningen) och det sitter i. Hon lär dessutom de andra att gå på soffan. Grr.

Lina-BML
8/12/11, 10:13 PM
#2

# Tack, ska tänka på det! Då fortsätter jag att hålla klorna korta samt bokstavligen visar vart skåpet ska stå/klorna ska vässas ;)

Upp till toppen
Annons: