Annons:
Etikettutställningar
Läst 1013 ggr
Lina-BML
2011-08-13 22:35

Vad domare vill ha

Jag som är ny på utställningsfronten, åtminstone vad gäller katt, tycker det vore intressant att höra hur olika ni upplever att olika domare fokuserar på olika saker hos vår ras.

Vad läggs stört vikt vid? Skiljer det sig mkt? Har ni någon gång fått helt olik bedömning av två olika domare?

Annons:
Palombiens
2011-08-14 14:41
#1

Alla domare utgår först och främst från standarden. Burmillastandarden är speciell på det sättet att hela 50 (av 100) poäng består av hur olika delar på huvudet ska se ut (ögon, öron, profil…). Det är den enda rasen där det är så mycket. Och det är inga poäng alls på färgen.

Störst vikt på det som har mest poäng är det som gäller. Sen är det lite olika om det finns vissa saker som olika domare tycker gör olika mycket för helhetsintrycket. Vissa tycker att överstora ögon är det som gör burmillalooken, andra att de ska vara så korta som möjligt i huvudet, att de ska vara rena och fina i färgen och utan ränder, att de ska se ut som en burma, att de inte ska se ut som en burma, att de ska ha kraftig eyeliner osv…

De senaste åren har det varit lite "på modet" inom FIFe att burmillorna ska vara så ljusa som möjligt och gärna gå mot att bli kortare i huvudet. Nu börjar det diskuteras att det har lett till för mycket burmalook och att man premierar mer "lagom".

Jag kan visa samma katt för två olika domare, t.ex. Zanny och få delvis olika bedömning. Inte generellt sett hur bra hon är som burmilla utan när det gäller en del detaljer. Några älskar att hon är kort i huvudet och skulle gärna se henne ännu kortare. Några tycker att hon är perfekt och några att hon är lite extrem. Hennes öron är lite för höga och det håller de flesta med om. Det finns dock några som tycker att de sitter bra just eftersom så många med lägre öron kan se lite burmiga ut. Ibland är pälsen lagom och ibland lite för lång. Det beror på hur man definierar "kort". På det stora hela liknar bedömningarna varandra men olika domare kan lyfta fram olika detaljer och tycka olika om dem.

Palombiens
2011-08-14 14:44
#2

Och jag glömde skriva att jag inte tycker att det är så konstigt att det skiljer sig lite. Standarderna kan tolkas lite olika, rasen utvecklas och även uppfödarna kan diskutera åt vilket håll olika saker ska gå. Det är mest bra tycker jag att det finns en levande diskussion och att många domare intresserar sig i utvecklingen.

cajzzza
2011-08-14 16:59
#3

Kan man märka skillnad på vilket land domaren kommer från.
Alltså, är det vissa "looks" som är bättre om domaren är från ett speciellt land?

Lina-BML
2011-08-14 18:32
#4

Mkt intressant! Tack för det Glad

Jag tycker det ska bli jättespännande att ställa ut Wibbly lite längre fram. Men jag blir även väldigt nervös… han har varken stora ögon eller kort nos… men jag tycker han fyller ut nosen bra så här långt iaf och att stopet är ok. Hoppas att ögonen inte blir allt för små när han växer till sig. Färgen, formen och eyelinern tror jag iaf blir bra.

Palombiens
2011-08-14 20:12
#5

Jag har nog inte märkt att skillnader har med land att höra.

Upp till toppen
Annons: