Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3887 ggr
Lavine
2008-02-09 16:29

Hur hittade ni burmillan?

Blev nyfiken på hur ni som har burmilla fick nys om denna kattras. Och även varför ni valde den. Glad

Annons:
Palombiens
2008-02-09 16:51
#1

Jag och Rickard har båda vuxit upp med katt och hade pratat många gånger under åren om att skaffa katt ihop. Vi var dock lite tveksamma över att Rickard reagerade allergiskt på vissa katter och vi drog på det.

Sen en helg följde jag med en kollega och vän till en kattutställning. Och där satt den ju, kattrasen för mig! En underbart silverfärgad katt med gröna ögon och så vacker, så vacker! Jag gick förbi många gånger och kikade. Dagen efter släpade jag med mig Rickard dit men katten var borta… Vi sökte på nätet och läste om rasen och jag blev ännu mer övertygad om att rasen skulle passa oss perfekt. Vi var ute efter en social, nyfiken och trevlig katt. Gärna lite busig också. Och vacker.

Vi letade reda på en uppfödare som vi kunde åka och hälsa på. Han hade två ungkatter hemma varav en av dem fångade mig särskilt! Och Rickard kände ingen allergi! Någon dag efter besöket ringde vi och frågade om hon skulle kunna bli vår. Och ja det blev hon, vår allra bästa Zanny!

Zanny första gången vi träffade henne:

Zanny är för övrigt kullsyster till katten jag såg på utställningen - AnnaKarins vackra Fia!

AnnaKarin
2008-02-09 17:59
#2

Jag satt på nätet och googlade på Burma, hade nyligen pratat med en uppfödare om att nästa creme eller lila hona hon fick skulle jag få köpa. Hamnade på en sida om Chinchillaperser och där halkade jag in på Burmilla och kände igen rasen från en kattidning som haft reportage nåt år innan. Letade uppfödare i Sverige och ringde till ett par i Göteborg (världens bästa Hans&Stellan!) som visste en uppfödare i Linköping som hade kattungar. Det slutade, eller kanske började, med att jag tog bilen de 50 milen ner till Linköping, tittade på Fia och sa henne vill jag ha. Det var på Fias första utställning som vi träffade Annika.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lavine
2008-02-09 20:08
#3

Kul läsning. Glad Mycket vacker Fia, ögonen helt otroliga.

AnnaKarin
2008-02-09 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fias syrra är det Palombiens visar kort på. Det här är Fia.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

nosicats
2008-02-09 22:37
#5

Vi hade redan Norsk Skogkatt hemma och ville utöka skaran med en ny ras. Det tog inte lång tid att surfa på nätet innan Burmillan fastnade på näthinnan. Jag fastnade främst för dom vackra ögonen. Att det sedan stod överallt att burmillan är en social och utåtriktad katt som älskar människor gjorde inte saken sämre.

Började att leta efter uppfödare o hittade först till Annika som hade kattungar, men alla var redan sålda. Sedan tog det ytterligare ett år innan vi äntligen hittade Zoda hos AnnaKarin.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0021a8df-64a3-43de-a59c-ce3974fa6ac4&Filename=12v 126.jpg)

AnnaKarin
2008-02-09 22:53
#6

Zöta Zoda !! Hon finns på pussdvänligt avstånd Lavine :-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Lavine
2008-02-10 18:59
#7

Hoppsan, jag tänkte galet med vem som var på fotot där, men nu blev det ju bara fler burmillor att skåda i denna tråd, sån tur. Glad De har verkligen ett helt eget typiskt utseende. Och roligt att vi har en representant häruppe i norr. Flört

nosicats
2008-02-10 19:48
#8

Vet inte var du bor men om du vill o kan så är du välkommen att kika på min Zoda. För tillfället har jag ytterligare en Burmilla hemma. Einstein som förhoppningsvis skall para Zoda inom snar framtid.Glad

[cat_allis]
2008-02-10 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

När våra gammelkissar hade somnat in surfade jag runt och letade raser och katter.. Både mannen och jag fastnade för burmillan när vi såg bilder på katter.nu. Fast sen när vi letade på nätet så kunde vi bara hitta nån uppfödare i skåne - kändes långt och krångligt så vi lade dom planerna på hyllan och blev med katthemspojkar istället..

Några år senare blev jag bekant med Anna-Karin via nätet och skulle/ville ha en devon rex.. När Helga skulle ha bebbar skulle jag ha en var det tänkt.. Ända tills jag en dag satt och uppdaterade Anna-Karins hemsida och maken och dottern fick syn på Bäbis-Allis´foto.. Och på den vägen är det så att säga.. hon var liksom bara rätt för oss! Hela familjens lilla prinsessa!

monica-t
2008-02-10 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, det var egentligen inte jag själv som hittade burmillan, utan min syster. Hon fick syn på en burmilla på en utställning och blev kär. Eftersom hon redan hade två bengaler i huset började hon bearbeta mig. Det här var drygt ett år sedan och jag var småsugen på att skaffa katt.

Syrran hittade Palomiens på kattforum.se och vi fick komma och hälsa på Spira och hennes ungar, samt Zanny. Jag förstod genast att det var en burmilla jag skulle ha! Efter en lååång väntan på Zannys kull har jag nu två stycken! Det var omöjligt att bara välja en…

Saga och Stella har nu bott hos mig i snart två månader och det är jag jätteglad för!!!

Lavine
2008-02-11 01:17
#11

Internet och utställningar är bra, kan jag konstatera. Själv fick jag nys om att denna ras existerar tack vare att jag på kattforum.se la märke till att devonuppfödaren Anna-Karin (jag har själv devon rex) även hade en mysko ras som hette burmilla.

Kan också erkänna att jag först inte fastnade något särskilt för rasen, men ju mer jag läser och ser foton, desto mer nyfiken blir jag, det är rätt kul att se en liten ras (till antalet) bli lite större också.

nosicats; vi bor i samma kommun och vi stötte på varann på senaste Kattens dag där jag ställde lite frågor om just burmilla. Flört Kanske borde jag ta dig på orden och göra ett levande-livet-besök, nu när jag glömde spana in henne på utställningen i Luleå i höstas. Fot i munnnen

nosicats
2008-02-11 20:59
#12

Du är välkommen.

Upp till toppen
Annons: