Annons:
Etikettrasbeskrivning
Läst 7870 ggr
AnnaKarin
2009-09-19 17:00

Vad är en Burmilla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Burmillan är en kattras som uppstått ur en korsning mellan raserna Burma och Chinchillaperser. Resultatet är en korthårig katt med Chinchillapersens silvertippade päls, och ett utseende som påminner om Burmans.

Rasen har sitt ursprung i England och det var där de första kullarna planerades och avlades. Intresset för rasen blev stort och 1984 exporterades en Burmilla till Danmark. I Danmark fortsatte man parallellt med avelsprogrammet och det var dessa båda länder som tog initiativet 1994 för att få rasen godkänd. Burmillan godkändes som ras i FIFe år 1995 och år 2000 registrerades den första i Sverige och SVERAK.

Burmillans personlighet:

Burmillans temperament är milt och vänligt. Den är utåtriktad, är mycket social och har ett stort mått energi. Rasen är lättsam och lugn. Den är livlig, tillgiven och kärleksfull. Vissa linjer "pratar" mycket och kommenterar gärna det man gör. Man märker tydligt att det finns en Burmilla i huset! Ett bedårande och förförande ansiktsuttryck gör Burmillorna till födda charmörer. De är fullständigt intagande och är ett idealiskt husdjur.

Burmillans utseende
Burmillan är medium i kropp och längder. Bröstkorgen skall vara rundad och medium i bredd. Den har slanka ben och nätta ovala fötter. Svansen skall vara från medium till lång med rundad topp. Burmillans huvud skall ha lätt rundad topp. Profilen har ett svagt stop, det är inte önskvärt med en bula på näsan. Främre ändan på nosen och hakspetsen ska ligga i en rak linje. Öronen ska följa ansiktslinjen sett framifrån och skall vara medium till stora, medium breda i basen med lätt rundade toppar och vara lätt framåtlutande i profil. De lätt snedställda ögonen skall vara stora och brett placerade med den övre ögonlinjen i en båge ned till nosen och den undre i en vid båge. Färgen skall vara grön, alla nyanser är tillåtna men klar grön är att föredra. Gula ögon accepteras på katter som är yngre än 2 år samt på röda och creme färgade katter.

Burmillans päls

Pälsen är kort, silkig och tätliggande med ett lätt lyft då burmillan har lite underull. Den tippade pälsen, som är rasens främsta kännetecken, innebär att den största delen av pälsen är vit och endast de yttre täckhåren är färgade. Detta särdrag ger pälsen ett sammetslikt eller silverskimrande utseende. Det är andelen färg som betecknas med shell respektive shaded. Shell innebär att toppen ca 1/8 av hårstrået är färgat. Shaded innebär att ca 1/3 av hårstrået är färgat.

Hälsa hos Burmilla

Då det finns ganska få burmillor finns inte heller några konstaterade utbredda hälsoproblem. Ingen vet heller riktigt hur gamla burmillorna blir, de tidigt registrerade svenska burmillorna är fortfarande pigga och glada i en ålder av 10 år och uppåt.

Utställning

Burmillan tävlar i kategori III, korthår. Den officiella rasbeteckningen för Burmilla är BML. Burmillorna tävlar i två grupper, med och utan rött. I grupp 1 tävlar svart, brun, blå, lila, choklad, kanel och fawn medan grupp 2 består av creme och rött och så alla sköldpaddsvarianter. Burmillan är endast godkänd i silvervarianter. Golden förekommer i det naturliga utfallet, men dessa är inte godkända i utställningssammanhang inom FIFe.

Poängskala

Totalt

Poäng

100

Huvud

form, nos, haka

20

Öron

form och placering

10

Ögon

placering, form och färg

20

Kropp

form och struktur

ben och tassar

svans, form och längd

25

Päls

textur, längd

10

jämnhet i shadning/tippning

10

20

Kondition

5

 Artikel från Våra Katter nr 4/2009

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
sleepycat
2009-10-15 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bra, proffsigt skrivet!

Vet du när Burmillans ögonfärg är fullt utvecklad? Ärdet så att ju grönare ögon desto bättre om man nu kan utrycka sig på det viset. Har förstått att ögonfärgen ändras i de gröna tills de är runt 1 1/2 är det på det viset?

Hur är det med pälsens färg om de är black silver shaded som min , Oki? Han ärmycket vit på magen , ja hela undersidan , men mycket silver på rygg. Är det som det skall " vara", eller är vitare att föredra om de nu skall tävla?

Hälsning

/Jan

AnnaKarin
2009-10-15 01:06
#2

Ögonfärgen tar tid på sig men upp emot två års ålder bör den vara klar, domarna brukar ha lite överseende med färgen upp till den åldern.

Vad gäller färgen kan jag inte säga riktigt, mina har varit något ljusare än din katt på ovansidan men då har jag inte haft någon svart utan blå, lilasköldpadd och brunsköldpadd. Jag tycker att din katt ser jättefin ut.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

sleepycat
2009-10-15 09:33
#3

Tack för svar.

//Jan

nosicats
2009-11-02 21:05
#4

Det gör ingenting att Oki är mörk. Bara inte andelen färg är mer än 1/3 av hårstrået. I Okis fall så faller han just inom ramen för att vara shaded. Alltså helt ok. Helt vit på magen tror jag att alla Burmillor är. Om jag kommer ihåg rätt så beror det på dubbla gener från Burman. Vilka gener som var dubbla kommer jag tyvärr inte ihåg. Vad som är viktigt med Burmillans päls är att den inte får vara randig utan skall vara jämt shell eller shaded.

Elisabeth

sleepycat
2009-11-06 21:23
#5

Tack för bra info!

Allt gott

/Jan

Upp till toppen
Annons: