Annons:
Etikettkattungar
Läst 17702 ggr
Lina-BML
2/2/11, 11:29 PM

Att välja kattunge ur en kull

Jag har ganska stor erfarenhet av att välja hundvalp ur en kull och vet där hur viktigt det är att man väljer den valp som bäst tycks passa just mig och har den personlighet jag önskar. Valpar är ju formbara, men enligt min uppfattning, bara till viss del. Den medfödda personligheten hänger ofta kvar. Antar att det är samma sak inom katt?

Hur upplever ni (som haft burmilla-kullar) kattungarnas personlighet? Är det stora variationer i en kull? Och hur mkt kan man påverka/forma katten själv? Om det funnits en katt som varit särskilt tuff eller extra blyg, är detta ett personlighetsdrag som följt med även som vuxen?

Själv tänker jag att vår framtida katt behöver vara social och framåt, då den kommer leva mitt i en barnfamilj med fart och fläkt. Som tur är så kan ju uppfödaren vara med i valprocessen och hjälpa till att välja den katt som tros kunna passa bra in i just vårt hem. Om det finns fler att välja på vill säga.

Dela gärna med er om hur ni upplever kattungarna i era kullar! Vore jätteintressant att höra.

Annons:
Lina-BML
2/3/11, 10:13 PM
#1

Hoppas inte mitt långa och något snurriga inlägg avskräcker er från att svara… Oskyldig

För att förkorta det hela:

Hur upplever ni era kullar? Är det stor skillnad på personligheterna hos kattungarna i samma kull och upplever ni att personligheten hänger kvar?

AnnaKarin
2/4/11, 12:33 AM
#2

Man märker ganska snart skillnad på ungarna. En som alltid är otålig och piper för minsta lilla, en som är sävlig och gärna blir kliad på magen, en som är sist med allting och en som tar för sig och är först på allt. Ofta sitter de dragen i även efter att kattungarna flyttat till sina nya hem och upp i vuxen ålder. Jag har väldigt svårt att välja med hjärnan utan väljer med hjärtat istället.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Kikirikis
2/4/11, 12:40 PM
#3

Hej Lina,

jag svarar trots att vi ännu inte haft Burmilla kullar. Däremot har vi fött upp Burmor sedan 1984. Efter att nu levt med Burmilla i huset några år, kan jag inte påstå skillnaden mellan raserna sträcker sig så mycket längre än till utsidan på kattenSkrattande. Största skillnaderna är individer emellan känns det som. Kanske påverkas  Burmillornas personlighet också av hur nära de har Burmor eller Perser i stamtavlan. Våran första (älskade MillaGråter) var en förklädd Burma, bara utsidan skillde henne från våra Burmor. Manda vi har nu, skiljer sig kanske mera. Men faktiskt har jag, vad gäller henne, mest kopplat det till hennes tid hos uppfödaren. Vilket gör det hela spännande se hur hennes kull blir.

Sedan din fråga. Som Anna-Karin skriver ser man deras personlighet tydligt, rätt så tidigt. I vissa kullar kan det vara rätt stor skillnad på deras personlighet, medan det i vissa kullar inte skiljer så mycket.

Här anser jag vi uppfödare har ett stort ansvar, eftersom viktigaste tiden i kattens liv är tiden hos oss. Det är vi som ska se till de får en bra start i livet och ett förtroende för människor. Hur vi behandlar dem påverkar resten av livet. Den nya familjen bör också fortsätter det arbete vi påbörjat, lyssna på vad uppfödaren berättar om just "din" katt. Vi kan till en rätt så stor del påverka hur de blir. Här gäller väl ungefär samma som för hund, inte ömka en rädd varelse t.ex. Gäller att förstärka det som är bra och dämpa det som är mindre bra.

Måste medge att jag faktiskt nästan alltid har styrt köparna vad gäller valet av katt. Vi säljer aldrig katt utan att först fått träffa nya ägarna ett antal gånger. På så sett kan man också få en uppfattning om vad som passar vem. Det är så härligt när man sedan hör hur fantastisk just deras kisse är och att de verkligen fick den bästa, precis vad de var på jakt efter. Precis sådana är vi själva också Skrattande, vi har alltid fått den bästa!

Hälsningar Monica och en "vackert" Skrikandes sjungande Manda!

Lina-BML
2/4/11, 9:43 PM
#4

Tack båda för svaren! Mkt intressant att läsa Glad

Kikirikis/Monica. Har sett på er hemsida att ni ska para Manda. Är det dags nu? Så spännande att få följa er burmillakull framöver! Vi får väl se vilka små personligheter som dyker upp där Kyss

Bodde Manda hos sin uppfödare lite längre än 12 veckor iom att hon är import? Hur upplever ni att hon trots allt skiljer sig från burmorna nu då?

Kikirikis
2/6/11, 1:51 PM
#5

Ja, det ska verkligen bli spännande med en kull Burmillor. Vi inväntar nästa löp, det här är första löpet efter p-piller, sedan ska hon få träffa sin kavaljer.

Vi hämtade Manda vid 12 veckors ålder. Manda kommer från en uppfödare som har många olika djur och även har ett heltidsarbete. Har man huset fullt med både hundar och katter + kullar hela tiden, då tror jag inte man hinner med mera än det nödvändigaste. Det har inte varit några problem med Manda, hon älskar oss i familjen och alla kissarna här hemma. Men när vi får besök är hon inte lika social än Burmorna och även vår första Burmilla var. Hon tar tid på sig innan hon blir "bekant" så att säga.

Manda har nog inte hanterats lika mycket och på samma sett som vi som föder upp i liten skala hanterar våra småttingar. Det är vad jag tror.

Mandas mamma var även hon en import kisse och att vi tog Manda beror i första hand på mamman. Hon var precis så trygg och harmonisk som man vill de ska vara. Satt mitt på golvet och spann av lycka för att vi beundrade henne och hennes ungar.

Vi ser att Manda blir "bättre" för varje månad som går och när hon väl är en mogen kisse tror jag kanske inte man ser skillnaderna lika mycket längre. Men tycker det känns lite tråkigt med en katt som gömmer sig när det ringer på dörren. Vi är vana med katter som mer eller mindre kastar sig över alla som kommer innanför dörrenSkrattande. Ibland nästan så det blir pinsamt.

Det här betyder att det är extra spännande få se hur Mandas ungar blir.

/Monica

Lina-BML
2/6/11, 7:51 PM
#6

#5

Ja nog har den första tiden otroligt stor betydelse för katten, precis som du skriver. Förstår att det ska bli väldigt spännande att se hur Mandas ungar blir :) Om du vill så vore det riktigt intressant att att läsa om hur löp och parning går fram över. Kanske en egen dräktighetstråd för Manda?

Roligt att läsa att hon blir mer och mer "som ni vill ha henne" ju längre tid hon bor hos er.

Annons:
Upp till toppen
Annons: