Annons:
Etikettutställningar
Läst 3025 ggr
cajzzza
2011-02-01 20:10

Cert, titlar och bedömning

Har försökt läsa på så mycket som möjligt sista tiden.
Då det är lite skillnad att ställa ut huskatt och raskatt…

Så min fundering gäller cert…
Katten får cert om den uppnår ett visst antal poäng av en domare på en utställning, eller hur?
Och det blir högre krav på "perfektion" ju högre titel katten har?
Certet används för att ta titlar, eller?
Har man någon mer användning av cert´en?

Om det är två katter i samma klass, grupp osv (på samma utställning).
Tävar de mot varandra om ett cert?
Eller kan båda ta varsitt cert?
Om det bara är en som kan få cert, benämns den då som "klass-vinnare"?
Om båda kan ta cert, hur särskiljs de då åt (till klass-vinnare)?

Och vad innebär ett "draget cert"?

Är det klassvinnarna som är aktuella för nom till panel?
Eller tar domaren bara ut dem som de tycker är bäst? Att domaren egentligen då skulle kunna välja två burmilla honor i klass 10 (för att ta ett ex) som ställs inför nominering?

Nomineringen, är den bara inom rasen, kat, eller de som dömts av domaren?

För att ta ett ex:
I Nerk dömde Helene bla, BLM, EUR, RUS och HCS.
Så hennes nom borde (vad jag tror) ha gällt kast hane: BML, EUR och RUS, inte HCS
Och sedan: fertil hane, fertil hona, kast hona, ungdjur och junior…
Stämmer det?

Många frågor, och lite rörigt…
Men det är lite rörigt med utställningar, tycker jag ibland. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda lite i det hela!

Annons:
AnnaKarin
2011-02-01 21:29
#1

Flera katter av samma kön i samma klass tävlar om certet. De placeras som Ex1, Ex2 osv där Ex1 får certet. Ex1 med draget cert betyder att katten är bäst i klassen men inte uppnår poäng för cert.

En katt som tar BIV är ju ofta den som blir NOM. I raser med många olika färgklasser kan det vara en katt som är ensam i sin klass som blir NOM trots att annan katt i annan färg är BIV. NOM blir den katt som domaren tycker är bäst av de katter den dömt inom samma kategori.

NOM gör domaren per kategori den dömt. Hanar kat III, honor kat III etc

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

cajzzza
2011-02-02 10:29
#2

Har cert´et någon mer betydelse än att man jagar de för att få titlar?

Ett draget cert, innebär det nått mer, eller menas det bara att man inte får cert´et på den utställningen?

Om det är för få burmilla, så inget Biv tas ut. Men den kan ändå slå en ryss som tog biv?

Är det vanlig att domarna dömer olika kategorier under en utställning?

AnnaKarin
2011-02-02 14:49
#3

Cert är vägen till titel. Ett draget cert innebär inte mer än att du inte fick cert den dan och att du behöver ytterligare en utställning fram till titeln. Kan ju ställa till det lite om man har planerat in utställning utomlands för att ta cert för titel.

Vissa domare är ju allround och kan döma alla kategorier och vissa har inriktat sig på en eller två kategorier. Beroende på antal domare, antal katter och antal klasser så dömer domare i fler kategorier samma dag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
2011-02-02 16:02
#4

Bra frågor och svar för en nybörjare… :) ska bli så roligt att få följa en utställning med fler burmillor och få se hur allt fungerar i praktiken! Det enda man väl inte hoppas på är dragna cert förstås…

cajzzza
2011-02-02 20:42
#5

Tack AnnaKaring för alla svar!

Nu tror jag att jag fick lite mer koll…
Ni får väl ha ett läxförhör med mig (och Lina) på sthlm-utställningen… Glad

Men hur är det… i klass 12 och 11.
Tävlar dem om cert? eller är det bara ära och ev.BIV och BIS?

Sen undrar jag även om man ställer i klass: kull alt färgbedömning. Är det då även 3 månader som gäller på "mini"-åldern?

AnnaKarin
2011-02-02 20:56
#6

Kullklass är från 3 månader. Det borde vara samma för färgbedömn men är inte säker.

Inga cert för kattungar utan där är det Excellentbedömningar bara samt BIV, NOM och BIS.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Lina-BML
2011-02-02 23:37
#7

Jag har förstått att man kan bli stoppad oxå. Vad innebär det? Hur försvinner det "stoppet"?

AnnaKarin
2011-02-03 11:22
#8

Stoppad eller stoppad i Sverige säger man när katten tagit alla sina svenska cert och måste utomlands för att kunna fortsätta mot titeln.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
2011-02-03 22:11
#9

#8 Tack, det var så jag hade tänkt. Många bitar håller på att falla på plats, kul :)

Upp till toppen
Annons: