Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3363 ggr
Lina-BML
1/23/11, 3:34 PM

Innekattsbekymmer?

Jag funderar en hel del på hur vissa praktiska saker ska lösas på bästa sätt när jag får min kattunge. Vi bor i hus med staket runt tomten. Helt om för vår hund, men absolut inte utbrottssäkert för en katt… vi är vana att kunna ha altandörren öppen så barn och hund kan komma och gå lite som de vill, men det blir ju svårare när man har en innekatt förstås.

Har ni några bra förslag på lösningar? Har bl a fått tips om nätdörrar etc. Har ni sånna, hur funkar det? Annat som kan förenkla vardagen? Och på sommaren när dörren brukar stå öppen mkt kan man förstås ha en lina på katten om hon vill vara ute.

Har ni kommit på fler saker som kan vara lite kluriga att lösa? Och hur har ni i så fall löst dem? ;)

Annons:
AnnaKarin
1/23/11, 4:11 PM
#1

Vi hade en gallerdörr för ytterdörren när vi bodde i hus. Min man byggde den av en gammal sängram, rundstav och en hårdplastskiva längst ner. Skivan var för att slippa drag efter golvet men katterna kunde ändå se ut. På andra sidan hade vi en inglasad altan som katterna älskade, de kunde se åt tre håll. Bygg en rastgård till katten med utgång från ett rum där ni kan ha dörren stängd när ni vill ha öppet ut för er själva och hunden.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

CallaMej
1/23/11, 5:28 PM
#2

På sommaren så har vi myggnätsdörrar, katterna har fått lära sig att inte rör dom (vattenspruta ;o) ) så att ytterdörrar och altandörr kan stå öppna. vi köpte dom på Hornbach tror jag. Metallramar med myggnät och gångjärn som man bygger ihop till önksad strlk själv.

Sen har vi en rastgård som dom når via ett fönster från ett rum som vi kan stänga. Där får dom vara med öppet fönster till rastgården om det är ex gäster här och det blir mycket spring i dörrarna.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

cajzzza
1/23/11, 6:50 PM
#3

Vi (jag och min pappa) byggde en nätdörr en sommar. Vi använde både av nån form av galler men även myggnät. Myyggnätet för flugor och myggor, och gallret så att inte katterna skulle kunna ta sönder det.

Milla var nämligen bra på att klättra, så hon klättrade på gallret. Men det galler vi använde klarade hennes tyngd…

Dörren har fungerat bra.
Vårt problem i början var bara att vi inte använde oss av en hasp eller likn. utan använde magnetlås. Ett för svagt sådant…
Så LeeLoo lärde sig att, om man knuffar tillräckligt hårt på dörren så släpper magneten och dörren öppnas så pass att hon kunde öppna den med tassen (dörren gick inåt)

När vi bara är vuxna där fungerar detta jätte bra. Det har dock vart svårare för mina syskonbarn att förstå att de måste stänga dörren ordentligt….

Detta är mina erfarenheter från landet… Vet inte hur jag ska göra i sommar i mott hus, funderar mkt på det…

Hur har ni andra löst det med stäng/lås funktion?

Sen, jag gillar ju rastgårdar, och framförallt en utgång genom ett fönster eller likn… Så det är nog att tänka på.

LeeLoo är ingen fantast av koppel prommenader (hon gillar inte riktigt gräs).
Men det är nog bra att vänja kissen vid koppel, även om jag tror att ni på sikt ska bygga en rastgård… Och/eller näta in altanen…!

Har ni börjat fundera på var ni ska ha toaletten occh mat/vattenplatsen?
Tänk på att mat och vatten även är roliga leksaker för små barn som kryper runt…
Mina syskonbarn har alltid tyckt om att leka med dem sakerna, så jag har alltid fått plocka bort det när jag får besök. Men ni kanske får hitta en mer permanentlösning… (tyvärr är det svårt för mig att komma på en, någon annan kanske har en bra ide)

En tanke som jag tror att man ska ha, är att det är lite lungt där vid matskålen, så katten får ha den platsen i fred…

Palombiens
1/23/11, 7:01 PM
#4

En låda eller bänk som katten kan ha sin matplats inuti funkar bra.

Vi hade hasp på nätdörren i lägenheten, en lågt och en lite högre. På altanen har vi nu som en grindgrej som man sätter fast på dörren och som man sen fäller över på båda sidorna om väggen som dörren möter. Om ni förstår hur jag menar? Man kan öppna både inifrån och utifrån.

cajzzza
1/23/11, 7:05 PM
#5

En sån gringgrej har jag funderat på!
Pappa var lite tveksam… men nu till mitt hus så får jag ju göra som jag vill! Skrattande Kommer du ihåg var ni köpt sån?

Palombiens
1/23/11, 7:09 PM
#6

På Bauhaus har vi köpt den.

Annons:
cajzzza
1/23/11, 8:20 PM
#7

Tack!

Då ska jag lägga till det på min "bauhaus inköpslista" :)

Lina-BML
1/23/11, 8:54 PM
#8

Åh vad mkt bra tips och saker att tänka på. Ska försöka klura ut någon bra matplats. Som även är hundsäker… Och toalett.

Denna tråd ska jag återkomma till när jag behöver :)

cajzzza
1/23/11, 9:26 PM
#9

Glöm inte att även tänka ut en bra toalett plats…. en plats som alltid är "tillgänglig" för katten…

Jag har ju LeeLoos toalett på min toalett, lika så när vi är på landet. Men där är det lite värre med det, då de flesta glömmer att lämna badrumsdörren öppen….

CallaMej
1/23/11, 9:55 PM
#10

Jag har ju en dotter på 1,5 år som precis NÄSTAN lärt sig att låta katttoa, mat och vatten vara nu. Men vi löste det så här;

* kattlådan stod på gästtoaletten med en dörrstop (så det inte gick att stänga dörren) och så hade vi ett litet spändband till dörren brevid. Så dörren gick varken att stänga eller öppna mer än de 15 cm som katterna smidigt gick mellan.

* mat- och vattenskål är ju kul leksaker för en buse som lärt sig krypa och gå… därför köpte vi en lekhage (för barn) från 50-talet för 150 kr på blocket.se. I Lekhagen ställde vi mat och vattenskål…fungerade superbra för oss iaf…

Vi har magnetlås på myggnästdörrarna som öppnas inåt *peppar*peppar* än så länge har det fungerat…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

AnnaKarin
1/24/11, 12:01 AM
#11

Vår gallerdörr öppnades inåt men det tog bara några minuter för Fia att lista ut hur man öppnade så det fick bli en hasp på den. Gjorde en liten öppning så att man fick igenom handen och kunde öppna även utifrån.

Matplats: Har funderat lite på det genom åren. Med små hundar så kan man ha katternas mat på ett litet bord men med stora hundar så måste man ju stänga för på nåt vis. Vi hade kompostgaller för en dörr men klippte bort fyra rutor längst ner som katterna kunde passera genom men ej de stora hundarna. Nu har vi Chihuahuor och de tar sig fram överallt i golvhöjd där katterna tar sig fram, den ena är en hejjare på att hoppa dessutom så nu blir det ett litet bord typ Ikeas små fyrkantiga för 49 kr.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

cajzzza
1/24/11, 11:00 AM
#12

Vilka bra tips! (önskar nästan att jag hade barn så jag kunde testa allt..)

CallaMej, du har inte möjlighet att ta en bild på dörrstoppet och spännbanden? Jag tror att jag förstår hur ni gjort, men skulle önska en bild… Låter som en riktigt bra ide, nått som jag skulle kunna använd mig av själv…

AnnaKarin
1/24/11, 11:50 AM
#13

När jag har toalådan i badrummet så har jag haft en hoprullad handduk som jag bundit ett snöre mitt på och sedan hängt på insidans dörrhandtag. Den hänger automatiskt ner och hänger så att dörren inte går att stänga men är bara att hålla åt sidan när man vill stänga in sig på toa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Upp till toppen
Annons: