Annons:
Etikettkattungar
Läst 1524 ggr
Lina-BML
2011-01-07 20:03

Nytt år, nya förhoppningar!

Nu är det nytt år och mina förhoppningar om att få en kattunge framöver är höga! :) Har haft kontakt med "CallaMej"-Danielle under ganska lång tid nu och förhoppningsvis kommer ju hennes Vera att paras inom en inte allt för lång framtid. Dessutom med den fagre Andy :) Blir det bara (tillräckligt många) kattungar så hoppas jag att en av dem får flytta hem till oss! Jag hoppas och hoppas, så håll tummarna är ni snälla!

Är vi fler här på forumet som hoppas på en kattunge i år?! Eller finns det kanske annat att hoppas på under året? Kanske t ex ett nytt championat etc.? Berätta! Skrattande

Annons:
AnnaKarin
2011-01-07 22:17
#1

Jag har bara en katt och hon ska kastreras så jag hoppas verkligen att jag hittar en katt som jag vill. Vi ska ju äntligen flhytta om några veckor och när vi bott in oss lite så får jag börja leta.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
2011-01-08 00:23
#2

Vi ska inleda året med att inte ha så mycket egna planer alls faktiskt. Bordellverksamhet hemma med pojkar får räcka fint. Och så får vi förhoppningsvis komma på kattungegos framåt våren. På utställningsfronten känns det också lugnt. Zanny hade ju ett toppenår 2010 och har nu dubbla titlar och fin placering på Årets katt-lista. Vi ska ställa Agda en sväng igen tänkte vi, det blir roligt.

cajzzza
2011-01-08 10:37
#3

Jag har ju också planer på en kattunge, håller verkligen tummarna.

Och sen så ska jag ju flytta till mitt hus… Så förhoppningarna på detta år är stora, men är medveten om att saker kanske inte alltid går min väg.

Men jag tror ändå det blir ett bra 2011, med många rolia inslag och nya bekantskaper…. :)

Palombiens
2011-01-08 12:11
#4

Till hösten har vi ju egna planer förstås. Då blir det Agda+Andy som ska bilda familj :)

Lina-BML
2011-01-08 13:55
#5

Ska hålla tummarna för att alla vi som önskar oss en unge får en under året! Och att era andra planer oxå går i uppflyllelse förstås :)

CallaMej
2011-01-16 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

År 2011 för mig hoppas jag för mig på BML-fronten innebär;

* en finfin kull mellan Vera+Andy med minst(!) 3 bebbar. Hoppas på både en riktigt bra typad hona till mig själv  Skrattande och en läcker hane som kanske kan få någon kull efter sig åtminstone. Och så kattbebis till Lina-BML så klart! Flört

* och då hoppas jag att jag har minst två BML att kunna ställa ut till sensommaren och kanske få vara med på SW i Uppsala?!!!

* är så himla sugen på att importera en egen hane också…men det får vara önsketänkande ett tag till. Bestämmer ju tyvärr inte allt här hemma själv Flört 

* till senhösten/vintern hoppas jag kunna para Vera igen Glad

…men som sagt planer och önskningar brukar ju kunna ändras 100 gånger längs vägen!

Lägger in ett foto på Aloe Vera med Ragdoll-babies också! 

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
Lina-BML
2011-01-16 21:42
#7

Ahhhh, vilken härlig bild på Vera och bebis! :D Givetvis håller jag alla tummar för att dina planer/önskningar faller in… ;) Låter som det kan bli ett händelserikt år!

Palombiens
2011-01-16 22:00
#8

#6 I Andys kull var de åtta kattungar så du kanske får dubbelt upp till och med ;)

Lina-BML
2011-01-16 23:50
#9

Haha, även om det låter som en hel del jobb med en så stor kull… så tycker jag det kunde vara rätt roligt ;) (lätt att säga som kattungespekulant som slipper föda upp de små liven hihi)

Ligger kullstorlek något i anlagen eller är det bara tillfälligheter som avgör egentligen? Jag vet inom shiba (som normalt får mellan 2-4 valpar) att somliga hanar har fåttt många valpar efter sig, liksom vissa avelstikar alltid fått stora kullar (eller små/envalpskull i andra fall). Vet inte om det forskats något kring detta?

Palombiens
2011-01-17 20:44
#10

Jo det ligger till viss del i anlagen. Nackdelen med alltför stora kullar är att födelsevikterna kan bli för låga och att det kan bli mycket för kattmamman, men de flesta honorna klarar det utmärkt. Många väldigt små kullar kan vara en indikation på att rasen/linjen utvecklas negativt, till exempel mycket hög inavel etc. Flera kullar med bara en kattunge hos en enstaka hona kan indikera att honan har någon typ av fertilitetsproblem.

Nu är jag ingen expert på områden men jag ser kullstorlekar som en indikation på hur katten och rasen mår.

Lina-BML
2011-01-18 20:53
#11

Intressant. Det är väl lite så inom hund oxå. Dock påverkas shiban av att det är en urhund, de får sällan många valpar. Det har fötts ett fåtal kullar med åtta och nio valpar, men oftast så anser man att fem eller sex är en riktigt stor kull. Och det är som sagt oxå mer hanterbart för tiken. Men visst, det är en liten ras, och för inte allt för många år sedan fanns det ytterst få importer och inavelsgraden var högre än idag. Och man kan nog kanske se att kullarna har blivit större med åren.

Hoppas att Andy för med sig "storkullsgenen" ;) Åtminstone lite lagom många. Hur ser det ut bakom Vera, CallaMej?

CallaMej
2011-01-18 22:21
#12

#11 Bakom Vera…

Bra fråga, för jag vet inte. I Sverige står ju syskonen iaf med i stamtavlan - men inte i Australien. Ska fråga Michele vid tillfälle.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2011-01-19 00:25
#13

#12 Michele brukar ha stora kullar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: