Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3063 ggr
Lina-BML
12/15/10, 9:47 PM

Hona eller hane?

Upplever ni någon skillnad på hona och hane? Eller ligger skillnaderna främst i personligheten?

Annons:
cajzzza
12/16/10, 12:09 PM
#1

Precis vad jag också funderar på… Hoppas på många bra och kloka kommentarer!

Lägger till en fråga: Vad bör man tänka på när man väljer kön?

nosicats
12/17/10, 8:34 PM
#2

Mina erfarenheter av dom olika könen är att det egentligen inte är så stor skillnad på dom. I vart fall om man pratar om kastrerade katter. Utseendemässigt ser man oftast om det är en hane eller hona. Honan är mer finlemmad och hanen manligare och grövre - svårt att förklara. Sedan är det väldigt individuellt hur dom är som personligheter. Möjligen är hanarna lite mer keliga än honorna, i vart fall mina.

Elisabeth

[Cinnis]
12/18/10, 8:47 AM
#3

Jag har haft en kastrerad hane som inte alltid kissade i lådan, utan då och då valde andra ställen i huset - otroligt jobbigt!

När jag tidigare i år skaffade en burmilla ville jag så gärna ha en hona. Hon är klockren med att gå på lådan och sköter den biten fantastiskt. Jag tänkte på att en hona kanske inte skulle bli lika kelig som en hane, men den här fröken är knäkatt och lika tillgiven både husse och matte. Ibland sitter hon bara brevid en och spinner av sig självt utan att man petar på henne.

Vad som är relaterat till personligheten eller hona/hane vet jag inte. Jag är färgad av att jag är så otroligt nöjd med min hona. Båda könen är nog lika bra. Jag tror att man bara ska gå på sin känsla vad man har lust med - hona eller hane.

CallaMej
12/18/10, 11:16 PM
#4

#3 fast när kastrerades han? fick du honom kastrerad?

Jag har haft en hane som kastrerades vid 6 månaders ålder och ett flertal honor (dock endast en Burmilla) och jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad könen emellan. Många påstår ju att en kastrerad hane blir allra keligast, men alla mina honor har varit väldigt tillgivna. Jag tror att det är individuellt…

Om en hane börjat strila/kissa brevid lådan och man SEN kastrerar så är det ju mycket svårt att avvanja detta beteende….därför tycker jag att man ska kastrera så tidigt som möjligt om katten ändå är ämnad för sällskap.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

[Cinnis]
12/19/10, 9:44 AM
#5

#4
Han kastrerades vid 1 års ålder som var vad man rekommenderade på den tiden. Det här är mycket länge sedan. Antar att problematiken var relaterad till att han före kastrering börjat kissa på fel ställen.

Hälsningar
Carina

cajzzza
12/19/10, 11:51 AM
#6

Gällande kiss-problematik, tror jag att det finns hos båda könen. att de kissar fel kan väl inte bero på att katten har ett visst kön.

Min förre sambo, hans hankatt kissade fel. Men då endast de gånger husse var bortrest och kattvakten lämnade sin väska framme… (protest!)

Min Milla, kissade oxå fel under en tid. I början hittade vi inget fel utan trodde bara att hon protesterade. Men sista månaderna blev hon värre och då fann vi även att hon hade problem med urinblåsa och njurar…

Åter till ämnet

Är det bara fertila hanar som "släpper i från sig vätska", eller kan löpande honor och ge i från sig en sorts vätska?

Märker ni någon skillnad med de båda könen, i hur de hanterar/tacklar olika situationer, tex andra/nya katter eller barn…?

Annons:
Palombiens
12/19/10, 4:21 PM
#7

Honor kan också strila vid löp, men jag har aldrig råkat ut för det själv. Agdas ena syster gör tydligen det.

Kees slutade strila direkt när vi kastrerade honom, och då menar jag verkligen på dagen :)

Vår alldeles egna erfarenhet är att våra hanar är mer avslappnade när det gäller att träffa andra katter. Honorna har lite mer prestige och visar ofta tydligt vad det tycker. Och med det menar jag inte att de slåss eller något, utan att de kan sitta och blänga eller ignorera och sådant.

Cinnis: Kul att se dig här! Jag kom att tänka på när ni gav Estelle mat hon inte gillade och hon visade det genom att inte sova i er säng den natten. Om jag jämför med våra egna katter har jag svårt att tänka mig att killarna skulle komma på något sådant. Däremot skulle Spira eller Zanny mycket väl kunnat göra likadant.

Barn är Zanny bäst på. Hon ställer sig i position så att de kan klappa och sen härdar hon ut tills det är klart. Agda är lite likadan. Kees behöver man lyfta fram. Men ingen av våra katter är vana vid barn dagligdags.

Palombiens
12/19/10, 4:23 PM
#8

Jag tror också att mycket ligger i personligheten, glömde jag skriva, men det jag skrev ovan är det jag tänkt på och kommentarer till Cajzzas frågor.

Lina-BML
12/19/10, 7:29 PM
#9

Intressant läsning! Kul att ni delar med er av erfarenheter och tankar :)

cajzzza
12/20/10, 11:41 AM
#10

Har funderat på två saker till, när det gäller kön…

Storleksmässigt så är hanarna lite större.
Men vad väger era katter på ett ungefär? Skriv gärna om de är fertila/kastrerade osv…

Jag har för mig att man har kunnat prata om rangordning mellan katterna.
Men jag har helt glömt vad som har högst/lägs rang… fertil hane, fertil hona, kastrerad hane, kastrerad hona

AnnaKarin
12/20/10, 4:19 PM
#11

Min första hona, syster till Zanny, vägde 4,2. Gloria väger inte ens 2,5. Karamba vägde strax under tre. Jag föredrar de lite tyngre.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Cinnis]
12/20/10, 7:33 PM
#12

Estelle som fyller 1 år i morgon väger 3,7 och hon är kastrerad. Hon är väldigt hungrig av sig och vrålar MJAU när man passerar köket. Vi får numera hålla igen då hon började se rund ut om magen.

Palombiens
12/20/10, 7:42 PM
#13

Zanny väger ca 3,7 just nu och är slank och fin. När hon var fertil och yngre och mer muskulös kunde hon väga runt 4 och vara i fin form.

Kees är liten, han väger ca 3,5 som kastrerad hane i fin form. Vägde bara runt 3 som fertil. Agda väger strax under 3 kg, fertil och slank. Andy 3,3 kg sju månader gammal. Han får nog fin storlek som vuxen.

Fertila katter har generellt högre rang än kastrerade. Undantaget hos oss är Zanny som alltid har varit och fortfarande är högst i rang. Honor som har kull tar oftast högsta rangen under en period.

Annons:
CallaMej
12/20/10, 9:15 PM
#14

#10 Min hona, Vera, väger nästan 3,7 kg och är 11 månader gammal snart….också slank och i fin form.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

cajzzza
12/20/10, 11:16 PM
#15

Intressant att "alla" ligger så jämt i vikt, inte så stora skillnade (tycker jag), varken mellan kön eller fertil/kastrerad.

Jag hade fått en uppfattning om att hanarna blir mkt större….!?

Hur blir det då om en fertil hane kastreras, var hamnar han i rang? kontra en kastrerad hona (som i detta fall är "första" katt)?

Jätte kul och intressant att höra om era katter, uppskattar alla svar!

Palombiens
12/20/10, 11:47 PM
#16

Hanarna ska ju vara större, Kees är liten. Och Andy är inte fullvuxen än.

Lina-BML
12/21/10, 11:05 AM
#17

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag föredrar… hane eller hona. Tycker som sagt att mkt verkar ligga i personligheten iaf.

Tänk när man får börja suga på namn åt sin lilla… *drömmer* Glad Andy är klockrent tycker jag!

Upp till toppen
Annons: