Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1719 ggr
[Ai-chan]
2010-09-03 22:21

Burmilla

Tjo! Undrar lite om burmilla.

Jag har aldrig vart så inne på rasen Burmilla förut (uppväxt med Norsk Skogkatt uppfödning & utställning (S*On Tin Tio's) - o har mest haft såna runt mig). 

Men pga lite omständigheter (som man kanske berättar en vacker dag!) så har tankarna ändrats lite och nu har man en hel del tankar om dom. =)

Dom har småa söta ansikten, stora vackra ögon som små utomjordingar. Men, hur har dom fått såna ögon? Dom är lite annorlunda mot för andras katters ögon (har jag känsla av allafall ^^). Och jag undrar även om dom brukar ha problem med ögonnen? Eller andra problem som är kanske typiskt för rasen?

Vad är positiva och negativa med rasen? är dom "rasister" mot andra katt raser? Lätta att göra med?

Är dom väldigt allergi framkallande, eller ja, att man känner av dom mera än andra raser? Kanske ropå vad man känner av med. Men ja, allmänt.

Finns det flera olika färger på den rasen?  Skulle gärna vilja se bilder isåfall på flera färger av den rasen.

hmm Kommer inte på nå flera frågor just nu. Men kanske kommer på allt eftersom! =)

Sry, men är lite för lat just nu gör att googla o söka runt :)

Annons:
AnnaKarin
2010-09-03 22:38
#1

Hej! Välkommen hit. Man behöver inte träffa en Burmilla lång stund för att falla för dess charm ;-) Jag har inte haft några ögonproblem på mina "millor" än så länge och vad jag vet är det inga sådana problem på rasen. Helst ska de ha smaragdgröna ögon men på gr 2 (röda, creme, paddor) så är det tillåtet med bärnstensfärgade ögon.

Om du tittar i artiklarna här på sajten så hittar du en hel de info om rasen annars vet du nog vem du ska vända dig till;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Ai-chan]
2010-09-03 22:51
#2

Hejsan! Tack så mkt =)

Om jag ska vara ärlig så har jag blivit fodervärd åt en nu som kom ikväll tillsammans med sin devon rex kompis. (kommer att gå ut om det mera sen när allt är klart, vill först se om dessa två går ihop med mina katter innan jag vill säga att allt är klart).

Ja, den hära rasen är då verkligen charmig.
Är rasen väldigt lugn av sig naturlig? Nu har den hära 3åriga (om jag kommer ihåg rätt me ålder) tösen blivit mobbad utav andra katter i sitt tidiga hem (därför flytt med sin bästa kompis), så hon kanske är lugn bara pga det med. När jag var o hälsade på henne så var hon lugn med. Men det kanske släpper, eller så kanske den rasen är så lugn bara… =)

Blir dom inte så mkt större? Dom är verklgen små isåfall, små mot för min skogis flicka och mina huskatt gubbar. :P Men ja, det är då kanske en liten ras. Men gud så gullig med sina utomjordings ögon. Ser exakt ut som såna ögonen. =)

Ska kolla runt lite mera på sajten närmn är mera vaken. =)

[Ai-chan]
2010-09-03 22:53
#3

haha såg inte att det va du!! hahah. va pinsamt :P då vet du ju redan hela situationen :D haha

AnnaKarin
2010-09-04 00:16
#4

Misstänker att den verkar liten jämfört med dina katter. Min första Burmillahona vägde 4,2 kilo - ingen liten hona. Nästa vägde nästan 3 kg och jag vill gärna att de ligger därikring. Det beror lite på olika linjer också.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[Ai-chan]
2010-09-04 09:18
#5

aa ok =)

Upp till toppen
Annons: