Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1068 ggr
Palombiens
2010-08-04 23:53

FIFe Judges' Briefing Sheet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här dokumentet har några år på nacken men jag tänkte att det ändå kan vara intressant att läsa igenom. Har varje sida som separat fil.

Första sidan.

Annons:
Palombiens
2010-08-04 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra sidan.

Palombiens
2010-08-04 23:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tredje sidan (osäker på om det är den sista men jag hittar inga fler nersparade).

Lina-BML
2010-08-05 21:46
#3

Tack för det! Intressant läsning om rasutvecklingen genom utavel tycker jag. Och när man talar om en "golden burmilla", är det något som fått genomslagskraft sedan detta skrevs?  Är detta fortfarande  ett aktuellt och användbart dokument för domare? Finns kanske några planer för att tillverka ett svenskt RAS-dokument?

Palombiens
2010-08-06 00:27
#4

Golden-burmilla arbetas det mycket med i Tjeckien. Och även fler uppfödare vill ha dem godkända eftersom de dyker upp då och då. I december är det en burmillaspecial i Tjeckien och sist jag hörde något så skulle de arbeta för att få till ett godkännande där. Blir det inte då så dröjer det nog inte många år innan de har tillräckligt med generationer för att gå upp och försöka.

Personligen tycker jag att det är silvret som gör rasen och att golden-burmillor verkar svåra att få shaded och inte tickade och också att de tappar burmillalooken. Man ser inte direkt att det är en burmilla. Jag är inte emot ett godkännande i sig, men jag skulle inte ge mig in på varianten som det känns nu.

Jag vet inte hur aktuellt och användbart dokumentet är. Jag minns inte ens var jag fått det från :) Det borde kanske uppdateras eftersom det skrevs för 11 år sen och rasen borde ha utvecklats en del sen dess, även om man fortfarande parar ut.

Är RAS-dokument en hundterm eller finns den i kattvärlden också? Hälsoprogram finns ju hos vissa raser men det är inte riktigt en avelsstrategi för typ m.m. Jag vet inget som är på gång för burmilla. Ett svenskt rasråd skulle vara välkomment om någon skulle vilja axla rollen att leda ett. Vi är flera som vill vara delaktiga men inte har möjlighet att vara drivande. Sen tycker jag i och för sig också att det är viktigt med arbete över gränserna, åtminstone på FIFe-nivå. Det finns ett Burmilla Breed Council.

Lina-BML
2010-08-06 00:40
#5

RAS kan mkt väl bara en hundterm enbart, men något liknande borde ju även kunna finnas inom katt :) När det jobbades fram ett inom shiban så var det väldigt många deltagande röster, även om det var en specifik grupp som hade huvudansvaret. Sen är det upp till rasklubben att uppdatera dokumentet med jämna mellanrum.

Sen är ju burmillan fortfarande en i antalet liten ras. Självklart är det svårt för få aktiva personer att driva igenom och arbeta för än det ena, än det andra. Hur som helst tycker jag ni verkar vara ett engagerat och positivt gäng som jobbar för rasens bästa! :)

Palombiens
2010-08-06 00:47
#6

Jag kikade på ett RAS-dokument för hund och det absolut såg vettigt ut att ha. Just för att rasen är liten så kan det också vara bra med något sammanhållande för att sträva åt samma håll.

Annons:
CallaMej
2010-08-07 11:13
#7

Tack för mycket intressant läsning Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: