Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1785 ggr
CallaMej
2010-07-10 10:26

Ögonfärg, vikt och päls

Inga foton har det blivit ännu…men tänkte fråga er lite mer erfarna Burmilla-ägare:

  1. Hur länge utvecklas ögonfärgen?

2. Jag har tagit blodprov på henne, så vet har rakat henne lite på framtassen - någon som vet hur lång tid det tar innan pälsen växer ut? Har ju siktet på utställning i september…

3. Min Burmilla väger nu 2,6 kg vid 5,5 månaders ålder. Jag har ju inte så mkt att jämföra med så därför undrar jag om någon är siffernörd som jag ;o) och har koll på vad era Burmillor vägt vid den åldern?

Annars går det bra här hemma - vi hade henne i ett rum första två dagarna och jisses vad kelig hon var då. Igår kväll släppte vi ut henne i huset och hon har svårt att ligga still - mycket nytt!!! Dessutom har vi en 1-åring (människa!) som är van att dundra fram till katter och leka och klappa "på sitt sätt". Men det verkar gå ganska bra ändå…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
AnnaKarin
2010-07-10 11:52
#1

Ögonfärgenkan ta upp mot tre års ålder innan den är färdig.

Vikten på din tjej är jättebra. Gloria väger bara 2,4 och hon är 2 år. Jag vill gärna ha dem lite större och kraftigare 3-4 kg på honorna.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

sleepycat
2010-07-10 13:48
#2

Pälsen växer snabbt. Kan inte tänka mig annat än att du kan ställa ut. Lycka till!

Jag är ingen van Burmilla ägare. Oki är min första och är 2 1/2 år, men också kelig och enormt nyfiken. Har haft raskatter sedan 1988 coh Burmillan är den ras som har enl. mig de trevligaste egenskaperna. Lycka till med din!

//Jan

Palombiens
2010-07-10 21:41
#3

Ögonfärg, som Anna-Karin skriver. På många kattungar vi haft har det gröna börjat komma vid 3-4 månader tror jag, ibland lite tidigare. Har för mig att bästa ögonfärgerna har varit lite brungrumliga ihop med det gröna i början. Senare har det riktigt gröna kommit.

Vikt: Skulle gissa att Zanny vägde som Aloe Vera när hon var i samma ålder. Hon väger strax under fyra nu och är så stor som jag föredrar att honorna är. Agda vägde kanske 2,3 i samma ålder (fast nu gissar jag bara). Hon är mindre och väger strax under 3 fortfarande, tror kanske att hon kommer att stanna på strax över 3 när hon fått bredda på sig lite.

Pälsen bör absolut hinna växa ut till september.

CallaMej
2010-07-11 09:20
#4

Tack för alla svar.

Det är just detta med ögonfärgen - hennes uppfödare skrev att den var dålig, men att den kommer bli grön i sinom tid. Det är ju alltid svårt att se på fotona som jag fått också - tagna inomhus i dåligt ljus.

Idag tycker jag att dom är väldigt gula Obestämd Uppfödaren skrev ju också att hoppas domare har överseende med att dom är under utveckling.

Annars har allt annat varit bättre än jag förväntat mig eller sett på foton Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2010-07-11 11:21
#5

I standarden står att dte är okej med ögonfärg under utveckling upp till två års ålder, så det är egentligen inget hon ska få nerslag på i grundbedömningen. Det känns som att domarna har koll på det. Mot andra katter vid nominering och sånt kanske de räknar in det, om någon annan råkar vara mer utvecklad.

sleepycat
2010-07-12 02:17
#6

Min Marcus Baheras" Oki" är nu 2 1/2 år och har gröna ögen, men relativt ljusa. När du talar om gröna . Hur pass gröna kan de bli/ skall de vara för att anses som perfekta?

Annons:
Palombiens
2010-07-12 23:15
#7

Alla nyanser av grönt är okej enligt standarden. Jag föredrar om det är en intensiv färg så att det verkligen syns att de är gröna.

sleepycat
2010-07-14 01:01
#8

Tycker det också, men har verkligen många millor så pass gröna ögon? Tycker de som är shell har lite mörkare ögon.

Palombiens
2010-07-14 01:46
#9

Njaej, ögonfärgen varierar rätt mycket faktiskt. Ofta går den lite åt gult eller lite åt turkost, eller så är den lite för svag och blek. Diluterade kan ofta ha mindre intensiv/djup färg än icke diluterade tyckee jag mig ha märkt, men någon skillnad mellan shell och shaded har jag aldrig tänkt på.

Upp till toppen
Annons: