Annons:
Etikettutställningar
Läst 1561 ggr
CallaMej
2010-07-10 10:35

Profil

Har ni inga profilbilder att dela med er av?

Det vore  väldigt lärorikt att få se både korrekta profiler likväl som en profil med brister… Lägg in din bild och kommentera den!

Alltid lär man sig något, och det brukar även finnas olika preferenser när det gäller vad man tycker är "perfekt".Skrattande

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
sleepycat
2010-07-10 13:53
#1

Tills du får info. från de mycket kunniga personerna här på Burmilla i Fokus kan du gå in på Burmilla Britt Sällskapet(tror det heter så) där finns info., men i VÅK finns att läsa om rasen samt SVERAK där du kan finna info. från någon kattklubb som är ansl. Lycka till med detta och din lilla raring.

//Jan

CallaMej
2010-07-10 14:16
#2

#1 standarden och så "kan" jag väl…och jag har nog läst allt som finns om Burmilla både på sv och eng - men det finns sällan foton. Bilder säger så mycket mer! Glad Det var det jag var ute efter i denna tråd.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

sleepycat
2010-07-10 16:06
#3

Nu är det varmt och framförallt kvavt i Sthlm.! Se på de som är utmärkta. Finns på Britt och Burmilla . Kanske något för dig om du nu inte redan tittat på dessa champion,s

CallaMej
2010-07-10 18:41
#4

#3 jag kanske har värmeslag Flört, men de jag tittar på ser man ingen profil ju…jo, på ett kanske…

Jag kanske är "Ragdoll-stöpt" - men i Ragdollvärlden delar man gärna foton på just profil för att se vad man strävar efter i sin avel och lära sig/lyssna in vad andra tycker. Många tycker lite olika dock…även om vi följer samma standard - som trots allt kan tolkas olika. och det gäller ju för alla raser.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2010-07-10 20:59
#5

Huvudpunkterna för mig med profilen är 1. rak linje nos-haka 2. väl rundad panna 3. väl rundad övergång mellan panna och nos, alltså inte för flat övergång 4. framåttippade öron. Utöver det gillar jag också hellre att de är lite korta i profilen än för långa.

Bilder kommer strax på mina kissar.

Palombiens
2010-07-10 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Agdas profil. Den är rätt bra, men i verkligheten skulle hon absolut kunna vara ännu lite mer extrem. Kortet är ganska fördelaktigt :)

Annons:
Palombiens
2010-07-10 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Zannys profil. Den är bra tycker jag. Styrkan enligt mig och enligt många domare är att hon är ganska kort i jämförelse med en del andra burmillor och att hon har stark rak linje nos-haka. Hon är också rund i formerna. På den här bilden ser pannan lite platt ut dock.

Palombiens
2010-07-10 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Spira. Vad som stör i hennes profil är att hon är lång i pannan och nosen och att pannan är för flat.

Just den här bilden är inte helt i profil, ska se om jag kan hitta någon bättre.

Palombiens
2010-07-10 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Den här bilden visar lite bättre Spiras profil. Flat lång panna och lite väl lång nos. Hon är inte så rundad och kort som jag föredrar.

Spira är förresten med i Våra katter upptäckte jag häromdagen. I artikeln om beteenden gnager hon på ett sugrör.

Palombiens
2010-07-10 21:28
#10

Hittar ingen profilbild på Kees just nu, måste ju finnas… Han har bra kort och rundad profil men en burmabump på nosen. Det står ju faktiskt i standarden att det är icke önskvärt, men faktum är att kanske bara ett par domare under hela hans utställningskarriär har påpekat det.

CallaMej
2010-07-11 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag gillar också det kortare profilen. När dom blir för långa förändras hela intrycket till en för "smal" katt.

Här är ett profilfoto på Vera taget igår kväll. Jag gillar hennes profil mycket - men jag är nybörjare Flört Undrar bara om hon kanske är för "kraftig" - fast det är ju denna typen jag föll för, så jag hoppas domare kommer gilla den också. Vi får se…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2010-07-11 11:18
#12

Jag tycker att den ser jättefin ut! Kraftig är bra, särskilt att hon ser kraftig ut vid nospartiet.

LottaOchAron
2010-07-19 00:37
#13

Var det kanske CallaMej som kom fram till mig i lördags på Järva och frågade om burmillaprofilen? GladJag svarade så gott jag kunde, ungefär vad Palombiens skrev i #5.

/Lotta

Annons:
CallaMej
2010-07-21 18:57
#14

#13 Nej det var det inte…jag lovar att jag hade presenterat mig i så fall =o)

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: