Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1591 ggr
almira
5/25/10, 3:14 AM

Några frågor mo rasen "burmilla"

Några funderingar kring Burmilla.

Hej på alla kattälskare här!

Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa mig en ny familj medlem dvs en katt. Just nu äger jag en huskatt. Men jag vill inte skaffa mig en ytterligare katt förrän jag skaffa mig tillräcklig kunskap. Av just denna anledning skall jag läsa på och be kattälskarna om råd. Jag vet inte vad det nya familj medlemet skall ha för ras . Men "Burmilla" kommer att vara ett alternativ.
Så jag har några frågor att ställa till er..

1. Hur beskriver ni rasen "Burmilla" egenskaper, temperament osv.
2. Brukar de komma överens med andra katter?
5. Bär burmillakatterna några ärftliga sjukdomar? (T ex. Har hört att vissa raser , t ex Perser, Ragdoll och Heligbirma drabbas ofta av njursjukdom)
6. Hur gammal blir de?
7. Vad är ett rimligt pris på en burmilla?

Tack på förhand.

Annons:
almira
5/25/10, 3:16 AM
#1

…….. Här blev det lite fel,  Några funderingar kring "Norrsk skogkatter"

Några funderingar kring "Burmilla katter" skulle det stå

:)

AnnaKarin
5/25/10, 11:22 AM
#2

Jag var in och ändrade till rätt ras nu;-) Svar kommer senare.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

nosicats
5/25/10, 9:51 PM
#3

Hej

Toppen att du tar en riktig funderare innan du bestämmer vilken ras du vill köpa. Det är verkligen skillnad på alla raser, och valet är viktigt beroende på vad du och din nya familjemedlem har för krav. Här kommer några ord från mig och mina erfarenheter från Burmillan.

1. Jag har tre Burmillor med olika personligheter. Men överlag så är Burmillan en otroligt tillgiven och "snäll" katt. Mina katter trivs otroligt bra tillsammans och bråkar aldrig. Ibland är dom var och en för sig och ibland ligger dom i ormgrop och myser. Det är också en mycket vacker katt som man bara blir förälskad i. Dom gillar att busa och några gillar att ligga i famnen och mysa. Man har oftast en katt runt fötterna full av upptåg när man håller på med något. Det är omöjligt att ångra den dagen man fick en Burmilla i hemmet. Burmillan lämpar sig också förträffligt att ha som innekatt.

2, Jag har också tre Norska Skogkatter. Burmillan är "snäll", ingen skulle komma på tanken att bråka med Skogisarna. Alla är vänner. Men dom flesta katter är dock rasister och ormgropen är sällan (även om det händer) en blandning av Burmillor och Skogisar.

Dina övriga frågor har jag inget bra svar på så jag hoppas att det kommer någon annan som kan mer om det.

/Elisabeth

almira
5/25/10, 10:04 PM
#4

#3 tack för tydliga svar

AnnaKarin
5/25/10, 11:57 PM
#5

Jag instämmer i allt vad #3 skriver. Det där med rasismen har jag inte märkt, har haft Burmilla, Devon Rex och Exotic samtidigt och märkte aldrig att de gjorde skillnad på ras. Millorna kanske inte gillar lång päls;-)

Vad gäller sjukdomar så kan jag inte komma på någon speciell "burmillasjuka". För några år sedan var jag med i en studie där vi fick skicka in DNA prover på våra millor för test av PKD (en njursjukdom som varit vanlig på perser bl a). Vad jag förstår så var det få millor som visade positivt för PKD. Denna studie innefattade katter från hela världen.

Prismässigt ligger rasen runt 7000 kr.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: