Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2400 ggr
CallaMej
2010-04-28 00:00

Burmilla-blandisar =o(

Tycker det är tråkigt med Burmilla-blandisar som nu finns på blocket.se

Varför inte göra det på riktigt om man nu ändå köper en raskatt och bara verkar vilja ha kattungar? Kanske en tjuvparning, men knappast va?

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
BARFmycat
2010-04-28 18:55
#1

Man kanske vill blanda två favoritraser?

Jag letade specifikt efter Maine Coon/ Norsk skogskatt korsning när jag skulle köpa min senaste katt, fast det blev 25% birma och 25% MCO istället, resten huskattTungan ute

Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnnaKarin
2010-04-28 20:56
#2

Många tror att det blir så dyrt om de ska para renrasigt och regga ungarna. Registreringen är nog den billigaste biten när man föder upp en kull. Para två raser för att man tycker om bägge betyder inte att man får en katt med det bästa av båda, man kan lika gärna få en katt som inte påminner om någon av raserna.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

BARFmycat
2010-04-29 01:31
#3

#2

Jag tror knappast att man har något intresse av att avla fram vissa egenskaper eller utséenden om man korsar två raser, dessutom så är ju burmillan själv restultatet av raskorsning, så man kan ju inte helt förkasta det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

CallaMej
2010-05-02 19:03
#4

#3 Absolut, Burmilla är en av många raser som uppkommit genom att para olika raser. Men hur ofta händer det att en blandras är början på en ny ras? Dessutom är det just två RASER, inte huskatt som i detta fallet.

I annonsen så kan man ju bara dra slutsatsen att Burmilla-honan lever som okastrerad utekatt och hittade själv en fästman. Men det kanske bara är min tolkning…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

BARFmycat
2010-05-02 19:11
#5

#4

Det händer nog rätt ofta, det är ju så man får fram nya raser, bl.a.

Hon som lade upp annonsen skrev väl att den här burmillan fått en kull förut med samma hankatt, och att den blev bra? Det kan ju vara en slump, eller så har hon medvetet parat honan med den hanen.

Jag är av åsikten att alla katter har rätt att leva och finnas så länge de är friska och sunda. Jag Förstår inte varför man lägger ner tid och energi på att irritera sig på folk som har eller "gör" blandraskatter.
Det finns betydligt vettigare saker att oroa sig över än icke renrasiga katter, tycker jag..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

CallaMej
2010-05-02 19:45
#6

#5 Hmm…det var verkligen inte det jag var ute efter. Klart att jag också tycker att att alla katter har rätt att leva, men detta handlade som sagt verkligen inte om det för min del.

Medveten blandrasavel som inte uppfyller något syfte (syfte för mig är tex en utparning för att bredda en avelsbas, eller i något unikt fall få fram en ny ras) tycker jag är fel. Men visst förstår jag att det finns olika åsikter - som i ALLA frågor.

Klart att kullen blev "bra"; söta och säkert sociala kattungar - men det är inte min definition på vad som utgören "bra kull".

Sen känner jag det lite som ett påhopp eftersom jag uppfatttar att det är riktat mot mig; "irriterar sig på folk som har…blandraskatter." "Orora sig över icke-renrasiga katter…" Va?? Jag har haft huskatt själv, så varför skulle jag irritera mig på det? Jag tycker bara att det är synd om man köper en renrasig kattras (som dessutom är väldigt liten till antalet) att avla huskattungar för att man tycker att dom är söta.

Det känns som att du har läst eller tolkat in något i mitt inlägg som inte stod där.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Annons:
CallaMej
2010-05-02 19:51
#7

#5 Gällande detta med att "lägga ner tid och energi"… så sitter jag inte och Gogglar efter "halv-Burmillor"  Flört utan jag var på Blocket.se i ett helt annat ärende och då låg den här annonsen nästan längst upp (dvs nyinlagd) och det fick mig att reagera. Eftersom jag även vill bidra med att hålla forumet levande så la jag ned just tid och energi genom att klicka mig in här och skrev vad min tanke var…sen kanske ingen håller med mig, vad vet jag.

Olika åsikter kommer alltid finnas Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

BARFmycat
2010-05-02 20:05
#8

#6

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är "tråkigt" med blandisar av någon raskatt. Jag gör inte det bara.

Du har ju bemödat dig tillräckligt för att gå in på det här forumet och lagt upp en tråd där du skriver att det är tråkigt med burmilla-blandisar, tid och energi som jag tycker är helt onödig. Ska man skriva något för att hålla forumet levande kan man väl skriva något intressant, trevligt eller roligt, istället för att utrycka sitt missnöje om att någon tagit blandrasungar på sin burmilla.

Du och jag har säkert helt olika uppfattningar i ämnet vad som är en bra kull, för mig är en bra kull en med friska sunda kattungar som mamman kan ta hand om på ett sunt och naturligt sätt utan komplikationer.

Hon som har just denna burmilla kanske bara ville ha en kull för att hon vill ha kattungar och kanske vill spara en själv, hon är ju uppenbarligen inte intresserad av medveten rasavel. Vill man veta vad hon har för avsikter får man nog fråga henneTungan ute

Men nej, jag förstår inte "felet" eller varför det är "synd" med burmilla blandisar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

CallaMej
2010-05-02 20:56
#9

#8 Återigen; jag tycker inte att katternas rätt till liv eller dylikt är tråkigt - jag tycker att huskattsavel är tråkigt, men jag respekterar din åsikt - vi tänker och tycker olika.

"Intressant, trevligt eller roligt…" ska inte ett forum tåla oliksinnade och diskussion, eller vad är ett forums uppgift?

Jag undanber mig att det tolkas in saker "mellan raderna" som inte alls stämmer samt kommentarer huruvida du tycker att mina inlägg är onödiga eller inte. Det tycker jag inte skapar så trevlig stämning eller är särskilt snällt…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

BARFmycat
2010-05-02 21:07
#10

#9

Och jag tycker om huskatter, och ser inget fel i att avla fram huskatter. Man kanske vill ha en katt som liknar en burmilla som man törs släppa ut utan att behöva vara rädd för att den blir stulen, vad vet jag? Tycker inte att det är något negativt att avla på burmillor med något annat än en burmilla, gäller alla raser.

Jo absolut, men eftersom du skrev att du publicerade inlägget för att få igång aktiviteten så tycker jag att det är roligare och trevligare att skriva om något positivt, än om något negativt.

Jag vet inte vad det är som du anser att jag inflikar som du inte skrivit från början, jag tycker mig inte ha lagt in något som du inte sagt själv?

Jag tycker att det är upp till sajtvärden att bestämma vad som ska diskuteras här på Burmilla i fokus, jag tycker personligen att såna här trådar är lite onödiga och skulle i andra kretsar kanske rentutav tolkas som lite "rasistiska", om du förstår mig rätt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

CallaMej
2010-05-02 21:24
#11

Lämnar tråden omgående då jag inte känner någon respekt ifrån motpart för oliktänkande; vilket gör en diskussion meningslös och omöjlig.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

BARFmycat
2010-05-02 21:42
#12

#11

Diskutioner av personligt slag ska tas via PM, jag har PM:at dig.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

nosicats
2010-05-02 22:43
#13

Min åsikt är den att alla katter naturligtvis har samma värde som individer. Men jag tycker inte att man skall uppmana, eller på något vis framhålla avel av huskatter. Det finns alldeles för många av dom redan nu som saknar ett tryggt hem.

Som uppfödare av raskatter ansvarar man för att aveln sker så att frekvensen av sjukdomar och defekter inte ökar. Uppfödare av raskatter jobbar också för att få fram en så frisk och sund ras som möjligt. För mig känns det som det rätta alternativet som i slutändan främjar framförallt katten.

I forum som detta är det meningen att man skall kunna diskutera och framföra sina åsikter i om det är ett ämne som känns intressant. Vissa ämnen känns mer eller mindre trevliga att diskutera. Så länge man för fram sin mening utan personliga påhopp är alla synpunkter ok tycker jag. /Elisabeth

Annons:
BARFmycat
2010-05-02 22:55
#14

#13

Jag förstår verkligen inte varför man inte ska uppmana huskattavel?

Så länge man som uppfödare och säljare ser till att alla katter får ett bra hem så ser jag inget problem med det.

Eller menar du att man genom att sälja burmilla blandisar "tar" platser som andra huskatter hade behövt för att få ett bra hem? Obestämd*förvirrad*

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

nosicats
2010-05-02 23:07
#15

Som jag skrev i inlägget så ligger det eftertanke och arbete bakom en planerad avel. Hur ska man kunna ansvara för vilka sjukdomar och defekter som ligger bakom eller över huvud taget göra någon genetisk beräkning om man avlar på huskatter? Jag har då aldrig sett en komplett stamtavla på en huskatt som man kan bygga ett avelsarbete på.

Men "ta en kull" går naturligtvis hur bra som helst. Om det är det man är ute efter /Elisabeth

BARFmycat
2010-05-02 23:20
#16

#15

Jag vet inte vilka sjukdomar du syftar på, men då de flesta sjukdomar sitter på recessiva gener så brukar de försvinna om man korsar med en huskatt eftersom de sällan har typiska "rasrelaterade" sjukdomar, eller är särskilt sjuka överlag. För att en sjukdom ska komma till uttryck så måste den recessiva genen med sjukdomen även finnas hos huskatten man parar med, och det är ettproblem som är vanligare på raskatter än på huskatter.

Ja jag tror att det är väl mer "bara ta en kull" som man brukar göra, jag har aldrig hört någon faktiskt som medvetet enbart avlar med huskatter/raskatterTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnnaKarin
2010-05-03 20:50
#17

Det finns massor av huskatter som behöver nya hem så jag ser inte det nödvändiga i att medvetet avla fram fler. En del av charmen med huskatten är väl att man aldrig riktigt vet hur den kommer att se ut som vuxen. Här i närheten har vi en människa som medvetet avlat på Perser/Maine Coon och Perser/Skogis i många år. Hon säger att folk tycker att det är så bra att de kan köpa raskatter men till ett lägre pris.

Vi kan avsluta tråden med att vara överens om att vi tycker olika i den här frågan och nöja oss med det.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

BARFmycat
2010-05-03 21:09
#18

#17

Precis som burmillan uppstått ur avel med chinchillaperser och burma kanske även denna kvinna kommer skapa en "ny" ras med sitt avlande med perser och MCO(Norsk skogkatt?

Personligen tycker jag att perserblandningar blir jättefina!
Är inte så glad över perserns hälsa men när man korsar ut den blir det ju en frisk och jättesöt kattSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnnaKarin
2010-05-04 11:17
#19

Hon har inte det minsta intresse av att skapa en ny ras för det är så krångligt och dyrt att registrera kattungar säger hon. Säger själv att hon hållt på med dessa korsningar i 25 år

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

BARFmycat
2010-05-04 14:19
#20

#19

Nähe, där sär men.

För min del kan hon gärna få fortsätta i 25 år till, det lägger jag mig inte i vilket.
Huvudsaken är att katterna är friska och mår bra, samt får bra hem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
miss-mia
2010-05-28 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Glad Intressant! Är nykomling här, Mia var namnet!

Det första jag ramlade på här var denna tråd. Lite lustigt, för den annons  på Blocket ni diskuterar, den hittade jag när min älskde katt gått bort och även om ingen kan ersätta henne så kändes det som jag ville ha fler katter.. Hittade då annonsen om Burmilla/huskatt Kyss

Så jag kan lova att två av kissarna får ett bra hem, nämligen hos mig med familj. Kommer hem till oss om c:a en månad. En liten kille o en tjej. Dom gör oss redan innan dom anlänt väldigt glada.

kattungarna är underbara, glada verkar friska. Underbart söta o snälla.

Tror att de två återstående också är tingade. Dom kostar en rejäl slant, det tycker jag är bra då man ju då sållar bort såna som vill ha endast en sommarkatt.

PS..Hoppas man är välkommen här trots att jag kommer ha blandisar?

BARFmycat
2010-05-28 18:28
#22

#20

För mig är du hjärtligt välkommen, kul att se en "fortsättning" på historien, och ett lyft för den här tråden tycker jag!Skrattande

Du får slänga upp mer bilder när du hämtat dom!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

miss-mia
2010-05-28 19:46
#23

Skrattande Tack! Ska återkomma med fler bilder!

Mvh Mia!

AnnaKarin
2010-05-29 20:13
#24

Hej och välkommen hit. Ser fram emot bilder på sötnosarna sen, gärna i en egen tråd;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

miss-mia
2010-05-31 01:11
#25

Tack :) Ska absolut försöka åstakomma en tråd med bilder, är bara så oteknisk..Men får jag klura lite så..Glad

AnnaKarin
2010-06-01 11:48
#26

Säg till om du vill ha hjälp.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

prodigy
2010-06-22 18:45
#27

#20, Själva vitsen med att ha uppfödning med "renrasiga" katter är ju att ha koll på linjerna, vilka katter som finns bakom och deras ev. sjukdomar osv.

Givetvis finns det ju möjlighet att föda upp "vanliga" katter, dvs Europé, med stamtavla…Och så finns det ju så gott om hemlösa sötnosar där ute som är lika underbara de.

Dessa katter ser underbara ut, och är det säkert också. Självklart kan det ju hända olyckor ibland och dessa förtjänar såklart lika bra hem som planerade! Tror dock att kattens status skulle höjas om fler kastrerade/steriliserade sina katter…och/eller valde att registrera sina kullar!

#21, Ser fram emot bilder på dina små!

Annons:
miss-mia
2010-07-02 23:45
#28

Hej!

Håller med dig! Vill också ha upp kattens status och tycker det är onödigt att låta bli att kastrera katter som går ute. Nu vet jag inte riktigt  om dessa kattungar var "meningen" eller inte, tror det "bara blev så". Sliter väl om inte annat på mamman om man föder ungar varje år.

Dom kom hem i lördags och är underbara! Har läkarundersökts o har tyvärr skabb, men det ska jag behandla (har börjat), Det var ledsamt tycker jag. Annars är dom friska o minst sagt pigga. Ursöta.

Har inte hunnit lägga in bider i datorn, men det kommer!

Det blev två killar jag köpte, de heter Hassel o Keso.

De är ganska lik sin mamma (burmillan) men är grå o vita (pappan) Har bruna ögon (har alla kattungar det?).

Återkommer med bilder på burmillablandisar

Hälsn Mia

CallaMej
2010-07-03 00:29
#29

#28 alla kattungar föds med blå ögon och Burmillan får sen gröna ögon.

Det är en av fördelarna med att köpa en renrasig katt; den veterinärbesiktigas innan, så slipper man otrevliga överraskningar som skabb. Bra att du tar tag i det iaf! Glad

Tyvärr tror jag inte att detta var en "hoppsan"-kull - föräldradjuren fick en kull förra året också…Obestämd

Lycka till med dina kattungar.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

AnnaKarin
2010-07-03 17:09
#30

Lycka till med kattungarna, ser fram emot bilder;-) Tråkigt med skabben men det brukar gå bra att behandla.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

miss-mia
2010-07-05 01:50
#31

Jo, det var jättetråkigt med skabben Rynkar på näsan De gillar inte alls örondropparna  de behandlas med o de ska de ha i 12 dagar till…

Sen hade de mask, men jag har nu avmaskat dom en gång.

Blev rätt dyra katter då dom med facit i hand  ju inte var helt ok, men jag bara älskar dom :) Ångrar dom inte en sekund!

Men de som sålde dom hade många katter, de har säkert smittat varandra. Måste ringa o berätta om skabben så de behandlar alla katterna! Fem av dom är kattungar, pyttesmå, så det vore väl ide att se till att dom inte får det?

I alla fall har vi köpt en ny kamera idag, så snart kommer bilder!

Jag tycker dom i temperament o kynne verkar vara mkt lik Burmakatten.

När får dom sin riktiga ögonfärg? Ögonen är nu bruna med lite mörk ring omkring.

Upp till toppen
Annons: