Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 911 ggr
offsides
2009-01-08 20:04

Nordic Lax

Nordic lax

Jag kopierar följande inlägg från europeringen i fokus:

"Nordic, som normalt gör färskfoder till hundar påstår nu de att de har ett komplett färskfoder till katt gjort på rå mald lax. Jag har försökt få en komplett näringsdeklaration och innehållsförteckning men det påstår de att de inte har. Jag vill varna alla för detta foder tills annat är bevisat! Rå lax i större mängd kan vara livsfarligt för katt. Det finns en sjukdom som kan leda till döden (pansteatit)som katter får när de äter för mycket fet fisk. Fettcellerna förstörs eftersom det E-vitamin som behövs för att hindra att fett oxideras används för att hantera fettet i laxen. Lax innehåller på tok för mycket fleromättat fett i förhållande till E-vitamin. Om Nordic inte har tillsatt extra E-vitamin kan alltså detta foder leda till att katter dör! Sen har vi detta med att B-vitaminet tiamin bryts ner av ett enzym i rå fisk. Liksom att lax inte innehåller tillräckligt med taurin. Det är en massa andra grejer att ifrågasätta också, som benhalt, vitamininnehåll etc."

Någon som känner till fodret?

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Annons:
AnnaKarin
2009-01-08 23:22
#1

Jag skulle aldrig komma på idén att utfodra mina katter med ett fiskbaserat foder, fisk är inte kattmat och dessutom är väldigt många katter allergiska mot just fisk. Lax innehåller inte tillräckligt med taurin t ex som är livsviktigt för katter.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: