Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 813 ggr
Sara-G
2008-09-09 01:06

Tonys öden och äventyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, de sista veckorna har varit kämpiga för lilla Tony. Jobbigt värre var det när syster flyttade. Mycket ropande och nätterna har varit extra jobbiga. Sover nära i sängen, alldeles supermysigt. Gör sig riktigt söt och spinner när vi går och lägger oss. Men sen, allra senast halv fyra varje morgon MÅSTE Tony umgås (helst leka med människornas fötter under täcket). Stängs sovrumsdörren av yrvakna människor är missnöjet totalt. Ylandes värre än löpande honkatt.

Som om inte ensamheten varit kämpig nog så har även kosten strulat. Första dagarna han bodde hos oss så kräktes han upp maten ett par gånger men efter en vecka så lugnade det ner sig och han var bra i en vecka. Sen började det igen och vi kokade torsk och gav honom istället för vanlig mat. Även fisken kom upp och han fick behålla mindre och mindre mat. Det kom upp utan att ens varit nere i tarmen. Så enligt veterinärens ordination äter han nu finmald nötfärs, som av någon anledning inte riktigt går hem hos allätaren Tony. Hur som helst, den verkar han nu få behålla i alla fall. Mager har han hunnit bli i alla fall min lilla katt. Imorgon ska vi prova med lite blötlagd kattungetorrfoder från Hills igen. Håller tummarna att det fungerar.

Teorin är att han antingen dragit igång lite ungkattsallergier som spårat ur och att han blir bra av denna allergivänliga diet och kan börja äta annat igen. Alternativt har han blivit könsmogen och så uppstressad av det att han gett sig själv magkatarr. Stackars liten. Är det så att det är det senare börjar man ju tänka att man kanske måste kastrera fastän jag hade tänkt och vänta och se om han utvecklade sig till en lämplig far…

Mellan alla bestyr har vi det hur underbart som helst. Hemskan fin och mysig - och sedan busig till tusen i ungefär lika stora delar. Nu när datorn är framme är självklart detta högintressant. (Matte blir jättetjurig när man trycker på mata-ut-cdrom-knappen med tassen. Konsigt för den sitter så bra till och det är ju superroligt när skivan kommer ut!)


Lite grynig bild, men kul med Burmilla iFokus i bakgrunden

Annons:
AnnaKarin
2008-09-09 11:55
#1

Vilken jobbig start ni fått, hoppas att det vänder nu. Var försiktig med fisk och foder med fisk i, många katter tål det inte. Vi behöver hanar i aveln så det är bra tänkt att försöka hålla honom fertil ett tag. Lycka till!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
2008-09-09 22:34
#2

Hoppas att han är på bättringsvägen nu bus- och myskillen Tony. Jag håller tummarna för att inte magen krånglar när ni provar med Hills igen.

För Kees funkar Feliway bra mot både hankattsmarkeringar och ropande och letande efter honor. Han går inte omkring hela tiden som han gjorde ett tag utan har återgått till att ta det lugnt. Vill ni prova att vänta lite med kastreringen så kanske det kan vara värt ett försök att skaffa en Feliwaydosa.

Lycka till från mig också!

Sara-G
2008-09-10 02:53
#3

Feliway låter ju intressant, helt klart värt att prova! Jag skulle verkligen vilja vänta med kastreringen men bara om det går att få honom att må bra under tiden.

Hade ingen aning om att många är känsliga för fisk. Har alltid fått höra att det ska vara bra när de är magsjuka men då ska man alltså tänka om. Bra att veta!

Tredje miniportionen uppblött Hills och ännu har inget kommit upp. Hoppas han får fortsätta att behålla maten! Peppar peppar.

Upp till toppen
Annons: