Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1781 ggr
Palombiens
2008-07-08 23:53

Ändra burmillastandarden?

Burmilla Breed Council diskuterar just nu att lämna förslag på att uppdatera FIFe:s burmillastandard och isåfall hur.

Ni som var med på Spinneriets burmillaspecial vet att frågan då väcktes genom att Eric Reijers anser att det är för mycket att burmilla är 50 poäng huvud och föreslår att poäng bör flyttas från öronform och öronplacering till kropp och päls.

Dagens FIFe-standard för burmilla ser ut som följer när det gäller poängfördelning.

Head: shape, nose, chin 20 p
Ears: shape & placement 10 p
Eyes: placement, shape, colour 20 p
= totalt 50 poäng för huvud

Body: shape and structure. legs & paws, tail, shape & length 25 p
Coat: texture, length 10 p
Coat: evenness of shading/tipping 10 p
Condition: 5 p

Totalt 100 poäng

Här finns FIFe:s standarder samlade om ni vill jämföra med andra raser:
http://www.fifeweb.org/wp/breeds/breeds_prf_stn.html

Kanske är det också intressant att jämföra burmillastandarder mellan olika förbund.

Vad tycker ni? Är standarden bra som den är eller finns det saker vi skulle vilja ändra?

Förutom poängfördelningen och vad som ingår i varje grupp av poäng kan även beskrivningen i standarden finnas med i diskussionerna om eventuella förslag på ändringar.

Annons:
AnnaKarin
2008-07-09 00:33
#1

Jag var ju plats på specialen och lyssnade på Eric och instämmer med honom. Skulle gärna ha lite mer fokus på pälsen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

nosicats
2008-07-09 15:23
#2

Jag var tyvärr inte på plats på specialen så jag har inte varit med på några diskussioner om rasstandarden. Men jag kan hålla med om att pälsen är viktig. Det jag inte vill ändra på är poängen på ögonen. För mig känns ögonen som en stor del av burmillans personlighet.

Palombiens
2008-07-09 21:19
#3

Jag håller med om att ögonen är väldigt typiska för burmilla och håller med om att 20 poäng känns bra för dem.

Det har kommit fram ett förslag i en diskussion om att slå ihop öron med huvud och ha 25 poäng totalt för huvud och då inkludera form, nos, haka, form och placering på öron. Bra förslag tycker jag.

Sedan är frågan var de 5 poängen som man får därifrån ska hamna. Fördela jämnt mellan kvalitet+längd och shadning/tipping eller sätta dem på shadning/tippning bara. Man skulle också kunna ta 5 poäng från kropp och sätta 5 på pälskvalitet+längd och 5 på tippning. Men då blir det hela 30 poäng på päls till skillnad mot tidigare 20 poäng.

nosicats
2008-07-11 23:30
#4

Jag håller med dig, det låter vettigt med 25p totalt för huvud. Men var man ska sätta 5 poäng som blev över var inte lika lätt. Det är svårt att föreställa sig när man inte sett så många burmillor samtidigt. Hoppas verkligen att det dyker upp fler framöver på utställningarna. Det gör det lättare att jämföra standarden.

Kustens
2008-08-24 12:13
#5

Hej alla,

bra med standarddiskussion tycker jag, Håller med om att ögonen är viktiga, det är kanske bra att få med undantag i ögonfärg för grupp 2, mycket svårare med eyelinenern där.

Personligen tycker jag att om man flyttar 5 poäng ska det vara till texture/length. Sätter man dom på jämnheten hamnar man i bryderi för de som ev har lite ränder här och där.

Vill vi å andra sidan "få bort" alla ränder så ska man ju flytta poängen dit. Men jag tycker att det förstnämnda är viktigare, alltså pälskvalité och längd på pälsen, så att den inte drar i väg i längd och att mjukheten försvinner.

Stellan

Lina-BML
2011-03-19 21:09
#6

Nu har jag varit och läst gamla inlägg igen… Tungan ute

Gav ovanstående diskussion något resultat? Förändrades standarden?

Annons:
Palombiens
2011-03-20 19:24
#7

Diskussionen resulterade i att Sverak lämnade in en motion om ändrad burmillastandard. Det blev jämnt i omröstningen på FIFE:s generalförsamling och förslaget gick inte igenom. Jag tror att många burmillauppfödare ör överens om att det skulle vara bra att flytta ca 5 poäng från någon del av huvudet men vi är inte helt överens om vad de ska flyttas till. Det blir säkert nya tag igen så småningom. Just nu är det godkännandet av Golden-burmillor som är uppe mest för diskussion.

Lina-BML
2011-03-20 20:36
#8

Intressant. Hur går diskussionerna kring golden nu då? Jag har aldrig sett någon, men googlade lite nu. Rätt söta var de ju de med… ;)

bild

även om burmilla för mig är just det silvriga. Antar att det är en vanesak.

cajzzza
2011-03-20 20:56
#9

Om nu golden blir godkänd, används då samma standard?

Jag håller med de åsikter ni hade förut om att flytta poäng, och att ögonen är viktiga samt att pälsen kanske skulle få de 5 extra poängen…

Var står ni nu, om FIFE tar upp detta igen?

Palombiens
2011-03-21 21:12
#10

I december var det en presentation av golden-burmillorna i Tjeckien. För att kunna ha en sådan ska man ha 10 olika katter som är minst 6 månader gamla. Och två tredjedelar av katterna måste vara registrerade i FIFe och ägda av FIFe-medlem. Det visades 14 golden-burmillor.

Fem domare tittade på katterna och alla verkar vara för ett godkännande. De har nu lämnat en rapport. En fråga är öppen och det är om golden ska godkännas som två nya grupper (3 och 4) eller som en del av de befintliga grupperna (1 och 2). Majoriteten i Breed Council stödjer det första förslaget, men någon av domarna har föreslagit det andra.

Sekreteraren i Breed Council kommer att lämna in våra synpunkter till FIFe och sedan tror jag att nästa steg är ett officiellt beslut. Jag är lite osäker om det är på generalförsamlingen det kommer upp eller om det tas separat.

När det gäller poängen i burmillastandarden så har inte Breed Council något gemensamt förslag just nu, men jag hoppas att vi kan jobba fram ett så småningom. FIFe tar bara upp det om något medlemsland lämnar in en motion via en lokal klubb. Den bäst vägen att gå tycker jag är att Breed Council först kommer överens om ett förslag och sen motionerar vi från de länder där vi själva är medlemmar.

cajzzza
2011-03-21 22:08
#11

Intressant intressan!

(men mycket att hålla reda på… man lär sig mycket här! :) )

Kustens
2011-04-25 16:05
#12

Hej alla,

det var uppfödare från främst Tjeckien och England som inte ville flytta poängen såsom SVERAK hade föreslagit. I många FIFe-länder finns ju inte några burmillor alls, men dom har ju likafullt rösträtt i alla frågor och när det var flera länder som argumenterade emot vårt förslag så valde flertalet att stödja dessa.

Stellan

Kustens
2011-04-25 16:07
#13

Förresten,

vad tycker VI burmillauppfödare & ägare i Sverige om goldenburmillorna.

Först ska dom ju bli godkända (förhoppningsvis) och sedan kommer ju frågon om gruppindelning på utställningar.

Ska vi lägga till dom i grupp 1 & 2 eller ska vi lägga till grp 3 & 4 för golden?

Jag vet vad JAG tycker, men det är ju roligt att höra andras åsikter också!!

Stellan

Annons:
AnnaKarin
2011-04-25 20:06
#14

Jag tycker att de ska vara i egna grupper, alltså gr 3 och gr 4.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
2011-04-25 20:31
#15

Tycker också grupp 3 och 4. Samtidigt som de godkänns (eller inte) kommer gruppindelningen att fastställas.

Palombiens
2011-04-25 20:41
#16

Om golden rent generellt tycker jag att det verkar supersvårt att föda upp dem så att de verkligen ser ut som burmillor och inte liknar någon annan ras (singapura, aby, golden-britt). Särskilt att få till det med shadningen så att de inte ser tickade ut. Jag brinner själv för silverburmillorna men har röstat för ett godkännande av golden.

Arbetet med golden är verkligen bara i början, även om de som satsat redan har lagt ner mycket tid och engagemang för att ens komma till ett godkännande. Jag såg bilderna från utställningen där de var uppe för godkännande och de flesta såg tickade ut.

Kustens
2011-04-26 19:44
#17

Roligt och bra att ta del av era synpunkter.

Har inte sett vilka ärenden som kommer upp på FIFe i år ännu, men det lär väl dyka upp inom nån vecka (får vi hoppas, mycket att administrera på 3 språk)

En synpunkt som kommit fram är om man ska göra som med NFO för några år sedan. Då blev ju färgen amber godkänd. Och den gången klämde man in dessa katter i befintliga skogisgrupper. Dom fick alltså inga nya grupper med en ny färg.

Jag tror kanske att det kan vara den rätta vägen även inom BML. Vi får hoppas att domarna är såpass starka att dom inte ger cert till katter som har "fel" goldenfärg och eller är tickade. Men det är ju inget man kan ta för givet såklart.

Vore det, enligt er andra här på forumet, HELT FEL om man lägger in goldenkatterna i grupp 1 & 2?

Stellan

Palombiens
2011-04-26 20:42
#18

Bättre att de blir godkända i grupp 1 och 2 än inte alls, men jag föredrar absolut grupp 3 och 4. Burmilla Breed Council kommer att lämna in ett ställningstagande för grupp 3 och 4.

Den domaren som propagerade mest för grupp 3 och 4 har nog ändrat sig nu, efter att ha tagit in synpunkter från flera uppfödare.

Diskuterar ni hur Sverak ska rösta?

cajzzza
2011-04-26 20:46
#19

Som icke burmilla -uppfödare/ägare så kan jag bara gå på min åsikt utifrån det jag hört och läst än så länge.

Spontant skulle jag nog säga att jag tycker att de ska ligga under grupp 3 och 4.

Fast å andra sidan så är ju bml grupperingen egentligen inte utifrån silver (eller golden), utan utifrån färg… å då borde kanske golden ligga med i de nuvarande grupperna.
Så som jag antar att de resonerade när det gällde NFO.
Dock så kan jag väl tänka mig (utan att ha nån bakgrund, eller belägg) att resonemanget kring nfo, kanske resulterade i att de ska ingå i nuvanrande grupper, pga att det redan finns ganska många grupper inom nfo…

Vad jag tror är viktigt att ha i åtanke när det diskuteras är, att man även värderar hur viktigt det är med silver resp golden….
Är det viktigt att det en bra silver resp golden, så kanske de ska ligga i olika grupper, så att inte det kommer i symundan…

Det vara bara några åsikter/tankar från mig som är ny inom rasen…

Jag undrar sen också hur det silvriga värderas på utställning?
Läste igenom standarden och blev lite fundersam. Då de skriver:

Coat - Colour:
Ground colour: pure silver-white, shaded and shell in the recognized orange and non-orange colour varieties.

Men silver färgen nämns inte när de beskriver poängfördelningen…
Så hur vilktigt är det silvriga, och hur viktigt kommer silver/gold att vara för rasen?

cajzzza
2011-05-21 19:31
#20

Satt nu och kikade på ärendena som tas upp på FIFe (den to 26/5 - fr 27/5).
Men måste dubbelkolla med er:

Är förslaget från CZ att golden burmillorna ska bli egna grupper och därmed godkända? Och detta kommer att diskuteras på to 26/5 - fr 27/5.

Eller är det bara ett förslag på en ev gruppindelning OM golden blir godkänd? Och när kommer det beslutet isf diskuteras?

(lite rörig fråga blev det, man jag hoppas ni förstår vad jag undrar)

Annons:
Upp till toppen
Annons: