Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 999 ggr
Palombiens
4/19/08, 1:42 PM

Färggenetik

Nu behöver jag hjälp. Om ett provsvar för färg på burmilla ser ut såhär:

A/A, B/B, D/D

Katten är agouti, brun och bär varken på choklad eller dilution. Har jag uppfattat rätt?

Men framgår det av det här svaret om burmillan är svart eller burmabrun och om den skulle ha varit choklad, skulle man då ha kunnat sett om den var Full expression chocolate eller inte?

B/b skulle väl bli svart (eller burmabrun?) och bärare av choklad. b/b skulle betyda att katten är choklad (men kan man veta om den är full expression eller inte?).

Provsvaren avser en fransk andragenerationsburmilla som är släkt med Spira, därav mitt intresse. Spira har ju för övrigt fått en lila avkomma, allas vår lilla grisen.

Annons:
Palombiens
4/19/08, 1:56 PM
#1

C kanske det är som indikerar Full expression eller inte? Indikerar det också svart respektive burmabrun?

Palombiens
4/19/08, 2:22 PM
#2

Ok, nu blir det här en tråd där jag kommunicerar med mig själv ;)

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorcat.php

Det är alltså C som indikerar burmabrun eller inte ser jag. Ägaren har inte testat för det men jag har sett kort på katten och den är brunaktig. Så den bör vara cb/cb.

Då undrar jag om b/b C/C (och C/cb) betyder att burmillan är FE choklad och b/b cb/cb att den är choklad?

Det är för övrigt irriterande att de på den där sidan skriver brown för även choklad i vissa förklaringar.

Brittannicas
4/20/08, 3:35 AM
#3

Mitt tips är att du tar kontakt med Ylva Stockelberg, Amrafel's uppfödning. Hon är en fena på genetik och kan det här med burmagener……

Upp till toppen
Annons: