Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1328 ggr
AnnaKarin
9/22/07, 12:15 AM

Blodgrupper och blodgruppering

Hur ställer ni er till blodgruppering av Burmilla?

Inom Devon Rex så räknar man med att drygt 40% av katterna har blodgrupp B varför de flesta blodgrupperar sina katter före första parning. På Perser blir det allt vanligare att man blodgrupperar avelskatterna. Nu när man kan blodgruppera via DNA test blir det dessutom billigare än att först gå till vet för att dra blod och sedan skicka det till labbet i Finland.

Läs mer om anledningar till att blodgruppera http://www.dr-addie.com/Swedish/bloodgroupsswedish.html

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Palombiens
9/23/07, 6:39 PM
#1

Jag har sett siffror för perser på 10-15 % med blodgrupp B (rätta mig gärna om det inte stämmer) så jag tycker att det kan vara befogat med blodgruppering av burmilla.

Jag har pratat med utländska burmillauppfödare om blodgruppering men än verkar det inte vara någon som verkligen har börjat med det.

nosicats
9/23/07, 9:02 PM
#2

Enligt tabellen som finns i länken Anna-Karin lämnat har Perser 12% medans Burman och Chinchilla har 0%. Då borde det inte vara så stor risk att katten har blodgrupp B. Det är mycket information att läsa in innan man kan sätta sig in i frågan helt.

Det gäller det att väga kostnaden att blodgruppera sin katt mot risken att stå där o se sin kattkull tyna bort o dö. Hemska tanke. Är det någon som har koll på priset. Det har ju trots allt en viss betydelse.

Palombiens
9/23/07, 10:49 PM
#3

Ja just det, det är ju såklart där jag sett det tidigare. Såg inte länken.

Men hur vanligt är det egentligen att chinchilla har bara just det bakom sig? Det finns väl perser bakom burmilla som inte är chinchilla?

AnnaKarin
9/24/07, 1:12 AM
#4

Ett DNA test kostar ca 40 US Dollar, ngt billigare om man skickar till Australien har jag för mig. Ska man dra blod hos vet o sen skicka för analys går det på minst 500.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: