Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1287 ggr
Lina-BML
2011-03-15 12:27

Alla uppfödare, hur valde ni era namn?

Är himla nyfiken på vart alla "kennelnamnen" kommer ifrån. Har ni någon historia att berätta om det?

Annons:
AnnaKarin
2011-03-15 18:00
#1

Jag fick mitt elfte förslag och så här i efterhand så känns det som att det var det bästa ändå.

Jag hade krullliga hundar, curly coated retriever, som en kompis kallade för krulltottarna. Kompisen tyckte att jag kunde ta Krulltottens som st amnamn, det passade ju bra på Devon Rex också. Jag sökte i ett svenskt-engelskt Lexikon på krulltott och liknande ord och fastnade till slut för curlicues som betyder krusiduller, krummelurer, småprylar….

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Palombiens
2011-03-15 20:36
#2

Klistrar in en gammal text:

Stamnnamnet Palombiens har vi lånat från André Franquins fantasiland
la Palombie. Palombien gränsar i norr till floden Orinoco, i öst till Anderna och i syd till Amazonas. I landet finns stora floder som sträcker sig genom ett kuperat landskap, till större delen täckt av en tät skog som filtrerar dagsljuset. Under de återkommande regnen når inte vattendropparna ända ner till marken - lövverket är alltför tätt. Vattnet silas långsamt och skogen blir som ett stort växthus. I värmen blir vattnet till ånga och bildar ibland en en tät dimma. Där djungeln slutar uppenbarar sig en grönskande savann som sträcker sig fram till foten av de höga bergskedjorna. De palombianska Anderna består av bergstoppar och vulkaner, merparten slocknade. I området finns också många djupa sjöar.

I Palombiens skogar lever många intressanta och spännade varelser, bland annat den mytomspunna marsupilamin. Vi föreställer oss att vi i den palombianska skogen även skulle kunna skymta den förtjusande silverfärgade burmillan.

Lina-BML
2011-03-15 20:52
#3

Kul att läsa! Palombiens har jag funderat över. Lät som en spännande plats…

Curlicues hade jag på känn att det handlade bl a om pälskvalitet, men jag visste inte att ni även hade haft krulliga retrievers :) Men nu har ni bara chihuahua? Hur kommer det sig att det blev ett så pass stort "byte" av ras?

Fina namn, båda två! Historien bakom ett namn är spännande tycker jag.

AnnaKarin
2011-03-15 21:55
#4

#3 Jag ville gå ner lite i storlek på hundarna men hittade ingen jag ville ha förrän jag kom ner till Chihuahua. Var på ett föredrag med Kenneth Edh, "varför gör domaren så?", och han hade bilder på så fina vavvor med sig och visade upp. Då fastnade jag.

I Sveraks regler står det att ett stamnamn inte får vara så likt ett annat att det kan förväxlas. Fick reda på att en devonuppfödare norröver fått Curlicutes godkänt, en enda bokstav skiljer det från mitt *morr*

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lina-BML
2011-03-15 22:12
#5

# Där ser man. Ja inte är det lätt att hitta den perfekta rasen. Jag har själv några "drömraser" (hund) som just kommer att förbli en dröm, just för att det trots allt finns så många faktorer och egenskaper som faktiskt INTE passar in i mitt liv. Hittills faller jag alltid tillbaka på shiba. Men faktum är att jag även varit lite nyfiken på chihuahua. Vi får väl se framöver. Nu planerar vi ju endast katt, för ganska många år framöver. Och shiban Saga hänger förhoppningsvis med i många år till, trots sina nio fyllda.

Men vad trist med uppfödaren som fått igenom ett så likt stamnamn! Är det upp till "dig" som innehavare av ett namn att hålla ögonen öppna efter nya registreringar och eventuellt opponera sig? Nej så kan det ju inte vara… antar att när det väl är godkänt så kan inget göras?

AnnaKarin
2011-03-16 12:51
#6

Hos Kennelklubben lägger de ju ut sökta stamnamn så där kan man överklaga i förväg men Sverak lägger ju ut godkända stamnamn i tidningen. Har inte fått nåt svar ännu från dem så vi får väl se.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Kikirikis
2011-03-16 17:38
#7

Anna-Karin, jag trodde ditt stamnamn var valt med tanke på Rexarna. Du har alltid varit "lockfantast" då?

Annika, ett sådant härligt landskap du beskriver. Nu vet vi att det bor underbara Burmillor där Skrattande.

Vårt stamnamn Kikirikis, betyder jordnöt på Kroatiska. Vi hade det som första val, lämnade faktiskt in bara 3 olika förslag.

Samtidigt vi började leta Stamnamn, var goda vänner till oss i Jugoslavien och hälsade på sin släkt. Vid hemkomsten fick våra barn godis som present. En mycket god fruktkola som hette Kiki. Det klingade roligt i våra öron och vi fick veta att godiset var baserat på jordnötsolja. Så vi har "Jordnötens uppfödning".

Kikirikis, god kola, go'a katter.

Monica & co

Lina-BML
2011-03-16 19:56
#8

#7 Kul historia! Glad Funderar lite på uttalet. Jag säger [kickirickis]. Är det rätt, eller ska det uttalas på annat sätt?

cajzzza
2011-03-17 09:02
#9

Vad intressant och spännande att höra era anledningar/historier om hur ert stamnamn kom till.

Får passa på med en följdfråga…
Tyckte ni att det var svårt att komma på ett bra namn, eller hade ni flera förslag?

Kikirikis
2011-03-17 13:21
#10

Lina, man ska inte betona k så mycket, utan det ska bli ett enkelt k, inte kicki, utan kiki.

Minns inte vad vi hade för andra förslag, så länge sedan, snart 30 årFörvånad, vart tar tiden vägen. Men minns hur glada vi blev när vi kom på Kikirikis, det kändes genast rätt.

CallaMej
2011-03-17 19:36
#11

Jag hade mitt stamnamn, CallaMej, som förstahandsval. Men det var supersvårt….hade många förslag…men ville att det skulle vara lite finurligt. Men ingen rolig historia bakom valet dock.

Men tycker att det är lite roligt att säga "Kalla Mej Emma"… med annan stavning och som ett ord blev det ju ett eget ord också CallaMej.

Jag ville undvika å, ä, ö och inte ha något namn eller plats - ifall man byter eller flyttar. Kanske hade jag velat ha ett mer internationellt stamnamn nu i efterhand…men nä, jag är nog ganska nöjd ändå =o)

Några månader efter mitt godkännade av stamnamn så tog en annan uppfödare - av samma ras - samma namn - ihopskrivet och med två versaler - fast på engelska Obestämd

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: