Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1360 ggr
cajzzza
2011-03-22 14:57

Vilken färg önskar ni?

Jag fick den här fundering när jag läste om parningen… och tänkte även på behovet av fertila avels hanar (inom burmillorna)…

Ni som har uppfödning och/eller fertila honor.
Om ni fick drömma fritt (helt fritt), vilken färg skulle ni då önska till er/era honor?

Motivera gärna svaret…

Undrar även om det finns någon färg på hanen som är mer eftertraktan än någon annan?

Annons:
Lina-BML
2011-03-22 20:21
#1

Intressant att höra hur tankarna går kring detta. Jag har ju varken uppfödning eller fertil hona… men tänkte ändå kommentera ;)

Jag har ändrat mig sedan jag först upptäckte rasen. Till en början tyckte jag om den mörkare varianten, men nu tycker jag det är väldigt fint när de är ljusare. Dock önskar jag eyeliner, de blir så extra uttrycksfulla då :) Sen är rena kontraster mellan ljust och mörkt fint oxå. Sen tycker jag att jag sett många fina färgvarianter, har svårt att välja en. Kanske är jag lite extra svag för choklad och paddor…

Palombiens
2011-03-22 21:16
#2

Utan att tveka svarar jag svartsilvershell, ns 12. Ingen burmamaskning som gör att de får brun ton. Mitt svar gäller både honor och hanar :)

Det är så vackert med den fina kontrasten mellan silver och svart!

Lina-BML
2011-03-22 21:26
#3

# 2 Har du något bildexempel på en snygging av denna färg?

Som jag uppfattat det så är svartsilvershaded den vanligaste förekommande färgen (eller så har jag bara råkat sett flest bilder på sådana?…) men shell-varianter är inte alls lika vanliga. Hur ser genetiken ut där? Shell ger inte nödvändigtvis shell förstår jag.

cajzzza
2011-03-23 08:38
#4

Vad intressant! Palombiens, du beskrev precis vad jag vill ha.

Min dröm är en svartsilvershell, ingen burmamaskning… och självklart ska den ha eyeliner…
Jag gillar kontrasten som blir på de burmillor med mörka färger.

Finns det någon statistik över vilka färger de nuvarande burmillorna i sverige har?
Jag trodde inte att svartsilver var vanligt…

Lina-BML
2011-03-23 09:29
#5

Cajzzza, se vad olika man kan uppfatta saker! Glad Jag tycker att jag ser många svartsilvershaded, men inte shell. Främst har jag tittat i stamtavlor. Kustens har  t ex väldigt tydliga stamtavlor på sin hemsida, som går långt bak i leden. Kul att kika på tycker jag!

Håller förresten med om burmamaskningen.

I en stamtavla står det att Thamakan Silver Ira är just ns 12, men i en annan är han tecknad som ns 11. Vilket stämmer, Palombiens?

Palombiens
2011-03-23 12:14
#6

Eftersom vi inte kunnat registrera burmamaskning tidigare visar många stamtavlor fel när det gäller svart och brun. Många som är registrerade svartsilvershaded i stamtavlorna är i själva verket bruna. Jag är ganska säker på att så är fallet med Kustens burmillor, alltså att de är brunsilvershaded men att koden 31 saknas bakåt i stamtavlorna. Just brunsilvershaded verkar vara väldigt vanligt i Europa.

Thamakan Silver Ira är registrerad som shell är jag ganska säker på. Så står det i stamtavlorna vi fick på senaste kullarna.

Någon frågade om Kees också och han är shell. I gamla upgifter står han som både creme och shaded eftersom han färgändrades när han ar några år gammal.

Jag har tyvärr ingen bild på min drömburmilla - bara på min näthinna :)

Har för mig att CallaMej startade en tråd förut som hette Stulen burmilla eller något liknande. Där skrev vi om burmillor vi ville ha.

Annons:
cajzzza
2011-03-23 13:09
#7

Långt inne i mitt minne har jag för mig att Limelight´s 47 Armani, var svartsilvershaded (kan oxå ha varit shell).

Men jag hittar inga säkra uppgifter. Och jag vet inte om jag vågar lägga upp en bild här (utan att fråga ägaren/uppfödaren) som jag fått på mail för något år sedan…

Lina-BML
2011-03-23 13:30
#8

#6 Aha där ser man. Så kan det förstås vara, att många katter blivit felreggade. Man märker att det inte är enkelt med färger alla gånger…

AnnaKarin
2011-03-25 22:48
#9

Jag gillar gr 2 bäst eftersom jag inte tycker om när de blir för mörka.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: