Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1671 ggr
Lina-BML
2011-04-05 11:41

Generation 1, 2, 3 etc.

Antar att en första parning mellan BUR och PER blir 1:a gen BML? Blir även en parning mellan t ex BUR och BML, 1:a gen eller har man kommit en steg längre redan där?

Annons:
cajzzza
2011-04-05 16:16
#1

Bra fråga!

Önskar även en ordentlig förklaring/förtydling på allt det där med gen 1 osv…

cajzzza
2011-04-17 18:24
#2

Finns det ingen som vill/kan/orkar ge en förklaring på detta…  Obestämd
Hur ligger det egentligen till med de olika generationerna…

Palombiens
2011-04-17 19:38
#3

Jag tror att uppfödare räknar olika men jag säger som att man räknar om från generation 1 så fort man parar in en annan ras.

LottaOchAron
2011-04-21 13:07
#4

Jag vet inte heller hur uppfödare brukar räkna, men jag håller med Palombiens. En korsning med annan ras blir en ny generation 1.

Inom genetiken talar man om F1 (filial 1) som den första generationen av en korsning av (ofta) inavlade linjer. Här passar det att säga att F1 är den första generationen av två korsade kattraser. Men det finns helt klart olika sätt att se på det hela, och jag kan tänka mig att det skiljer mellan olika djur och raser. Titta t ex på Savannah-katten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_%28cat%29

Där har man F1A för de avkommor som har en Savannah-förälder och en utkorsad förälder (en Serval), F1B för avkommor med Savannah-föräldrar där ena föräldern är en F1A, etc. Komplicerat! Vad som kallas "generation 1" av detta är frågan.

Ingen blev klokare, inte jag heller. :)

LottaOchAron
2011-04-21 13:28
#5

Hittade det här (längst ner på sidan):

http://www.catconnect.com/int/portrait/frri_burmilla.htm

Vet inte hur påligtligt det är, men här refererar man till första generationen (F1) endast när man korsat Burma och Chinchilla.

Kan det vara så att man inte alls talar om generation 1 (F1) när man korsar in Burma i Burmilla-linjer eftersom den korsningen (outcross) är tillåten?

AnnaKarin
2011-04-21 17:11
#6

På Devonsidan har vi parat ut mycket på andra raser genom åren och där är F1 första generation efter utparning på annan ras.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annons:
Upp till toppen
Annons: