Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 8955 ggr
[Cinnis]
2011-04-12 16:05

Kattmjölk

Vad säger ni om kattmjölk (ex Whiskas) som man kan köpa i affären?

Är det helt förkastligt att ge det till en vuxen katt? Den är låglaktos och fetthalt 3,3%. Jag har provat det som kompletteringskost till Estelle i syfte att hon ska få i sig vätska, ge mättnadskänsla och att det ska vara som godis. Hon äter huvudsakligen JWB torrfoder då hon har viss foderallergi (räkor). Kattmjölk tyckte hon var mums, men frågan är det bra? Jag är väldigt försiktig vad jag ger henne att äta och visst dricker hon vatten. Tar gärna råd från er på forumet!

Annons:
Palombiens
2011-04-16 15:48
#1

Jag vet inte faktiskt. Jag vet att den inte fungerar att föda upp kattungar med så jag gissar att den inte innehåller något näringsrikt. Men den behöver ju inte vara dålig för en vuxen katt bara för det.

cajzzza
2011-04-17 18:22
#2

Har funderat på detta några dagar…
Men har egentligen inget svar då jag inte har erfarenhet av kattmjölk.
Däremot kan jag ge förslag på annat…

Tänker man på syftet…
Om du vill att katten ska dricka mer är ett annat förslag; att införskaffa dig en vattenfontän (mina katter drack/dricker mer nu när jag har en sådan).
För mättnadskänslan/godis så kan man ge blötmat…

Bara några tips…!

AnnaKarin
2011-04-19 08:49
#3

Tror inte att kattmjölk tillför något. Jag ger bara blötmat nu (Mjau tetra) och då får katten i sig mycket vätska genom det. Gloria har alltid varit mager och tanig, lätt blivit dålig i magen. Sedan jag lyckades övertala henne att äta blötmat så har hon ökat i vikt, blivit mycket piggare och busigare, fått finare päls.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

LottaOchAron
2011-04-21 11:34
#4

#1 Vad är den där kattmjölken bra för om den inte fungerar som modersmjölksersättning? Eller är den tänkt som det, men det fungerar inte så bra pga för lågt näringsinnehåll?

#0 Håller med föregående att det nog är bättre med blötmat eller vattenfontän om du vill hon ska få i sig mer vätska. Har du provat kyckling? Det tycker våra är smaskens.

AnnaKarin
2011-04-21 17:15
#5

Kattmjölken är säkert bara ännu ett säljknep. Folk ger ju katter mjölk och grädde av gammal vana men många säger att mjölk inte är bra för katter och då "måste" ju en speciell katttmjölk vara bra.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

BARFmycat
2011-04-25 17:50
#6

Jag tycker inte att du borde ge din katt kattmjölk.

Anledningen till att det finns särskild kattmjölk är dels ett säljknep, men skillnaden på den och vanlig mjölk är laktosinnehållet. Kattmjölken är laktosfri eller låglaktos så katterna tål den bättre. Men är man ute efter det kan man lika gärna ge vanlig låglaktosmjölk eller låglaktosgrädde som är bättre i näringsinnehållet, katter blir inte feta på grädde eftersom de omsätter fettet som energi. Får de däremot inte göra av med energin blir de naturligtvis feta.

Jag gav mina katter lakosfria mjölkprodukter innan jag hörde talas om allergirisken med mjölkprodukter. Eftersom du redan har en katt med foderallergi bör du inte utsätta den för flera allergena produkter, eftersom risken att de ska få flera foderallergier ökar när de väl fått en.
Mjölkprodukter är allergent för katter.

Vill du vätska upp katten kan jag rekommendera att ge köttvatten eller blötfodervatten, låt kött eller blötfoder ligga i vatten en stund och servera spadet. Det är väldigt effektivt, man kan även blanda ut äggula med vatten.

Du borde helst undvika torrfoder eftersom det om något torkar ut katter. Mjau, Bozita och Husse gör jättebra våtfoder och det finns många sorter utan fisk och fiskprodukter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: