Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2482 ggr
cajzzza
2011-07-07 15:27

Behöver er hjälp, kattungar som skiljs förtidigt..

Måste fråga. Vet att det inte handlar om burmillor, men jag behöver er hjälp…

Min granne har en okastrerad hona, som fick en kull undar för en tid sedan.

Jag pratade med honom häromdagen, då jag frågade hur gamla ungarna var och hur det gick. Han räknade snabbt efter och kom fram till att ungarna är 5 veckor, för han visste att de "var redo att flytta om 3v"… Det innebär att de då blir 8v, när han anser att de är redo för flytt.

Jag sa till honom att katter inte är redoa att flytta förens de är 12 v, men han "vifftade" bort det och sa att han hört olika…

Vad ska och kan jag göra?
Jag vet att det står reglerat i Statens jordbruksverks
författningssamling, att ungarna inte får skiljas från modern före 12v. Men hur ska jag ta upp detta med honom? (vill heller inte förstöra grannsämjan men jag vill heller inte att kattungarna ska få en dålig start i livet)

Vad säger ni?
Hjälp…!

Annons:
noir
2011-07-07 15:32
#1

hänvisa till lagen, skrivit ut just de paragraferna så han får läsa själv.
Han bryter mot lagen om han säljer dom och det är lika illa som vilket lagbrott som helst.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

CallaMej
2011-07-07 21:21
#2

Han blandar ihop detta med hundvalpar kanske…många som gör, eftersom de får vara 8 v.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Palombiens
2011-07-07 22:38
#3

Statens jordbrukverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

(Sidan 13 står det på)

Den juridiska termen allmänna råd är inte bara allmänna råd utan detaljerade beskrivningar om hur föreskrifter ska tolkas. Det är alltså lika bindande. Ifall att någon undrar.

Jag brukar förklara skillnaden mellan katter och hundar med att hundar är ett flockdjur som ganska tidigt behöver flytta till sin nya flock och präglas och fortsätta lära där. Katter är inget flockdjur utan lär sig allt av mamman och syskon innan de är redo att flytta. En kattunge präglas och lär sig som mest just mellan åtta och tolv veckor. Det är därför lagen finns. Katter som skiljs från mamman för tidigt kan till exempel få beteendeproblem, som att kissa inne till exempel (även om den var rumsren just när den flyttade).

När jag träffade din granne verkade han vilja väl och vara mån om att göra rätt så om du säger typ: "Jag tänkte på det där med åtta och tolv veckor. Åtta veckor är för hundar för att XXX. För katter är det enligt lag 12 veckor för att XXX. Jag kollade upp det för säkerhets skull för att jag började fundera när vi pratade senast"

Lina-BML
2011-07-07 22:45
#4

Annika, jättebra skrivet rakt av. Kör på det Cajza! Klurig sits för övrigt. Vissa saker kan ju verkligen vara känsliga att ta upp, men det var ju iaf positivt att han verkar vara mån om kattungarna. Lycka till.

Palombiens
2011-07-08 00:04
#5

Cajza, jag såg inte att du redan hade nämnt författningssamlingen. Läste för snabbt :)

cajzzza
2011-07-08 11:21
#6

Har tänkt mycket på detta inatt.

Jag känner att jag skulle kunna visa honom lagtexten, men jag tror inte det hjälper. Han är inte den som är rädd för lagen på så vis.
Och det är ju svårt att gå vidare med det, för då riskerar jag att det blir tråkigt mellan oss grannar…

Palombiens, det du skrev och hur du förklarade var kanon. Jag tyckte att jag kännde igen det dessutom. Och nu på morgonen hittade jag det i Ylva Stockelbergs bok…

Å det känns lite lättare att ta med en bok och visa grannen, än å skriva ut och visa lagtext…
Jag hoppas att han förstår och tar sitt förnuft tillfånga…

Tack för all hjälp!

Annons:
Palombiens
2011-07-08 18:21
#7

Jag tror inte heller att lagtext och hot om lagen hjälper (även om det ju faktiskt är där det regleras). Jag tycker att det är bättre att  börja i änden att förklara varför. Man har mycket lättare att ta till sig om man har bakgrunden och argumenten klara för sig än om någon bara säger att det är på ett visst sätt. Det har ju inte heller alltid varit 12 veckor utan kortare. Sen har det ändrats efter att forskning visat att kattungar behöver mer tid.

cajzzza
2011-08-11 17:19
#8

Tänkte bra kort uppdatera.

Pratade med grannen idag…
Frågade hur det gick med kattungarna och så..
Grannen säger att de fortfarande bor kvar hos dem och att de blir 11v på söndag. Så det bådar gott detta :)

Lina-BML
2011-08-11 17:32
#9

Men vad bra! Skrattande Skönt att höra.

AnnaKarin
2011-08-11 21:18
#10

Goda Nyheter!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: