Annons:
Etikettutställningar
Läst 2318 ggr
cajzzza
8/9/11, 8:30 PM

Pälsvård inför utställning...

Sitter och funderar, då det snart börjar dra ihop sig för Rubens första utställning…

Hur brukar ni lägga upp förberedelserna?
Vilka gör ni?
Alltså vilken pälsvård?
När?

Vad använder ni för produkter?

Brukar ni göra olika förberedelser/pälsvård för olika gamla katter?

Annons:
AnnaKarin
8/9/11, 9:17 PM
#1

Klipper klorna, petar näsan (på katten) och ibland kan jag blöta en handduk i ljummet vatten med en droppe tvål och dra fram och tillbaka i pälsen några gånger. Badar aldrig och använder inga produkter.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

CallaMej
8/9/11, 9:36 PM
#2

Klorna klipper jag dagen innan. Samma dag petar jag näsan och ögonen.

Jag har badat min Vera ca 5 dgr innan, men inte för att det behövs kanske - men hon luktar så gott då! =o) vad jag har förstått så badar dom flesta inte.

Borstar också…

Inga produkter förutom schampoo.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

cajzzza
8/10/11, 4:53 AM
#3

#1 det var ett bra tips! Då får man ju lite fräsch doft, men behöver inte bada helt…!

När ni borstar, vad använder ni då?
(vet att någon av er har furminator)
Vad är bäst att använda? Jag har fumrinator, gummikarda och "mirakelkammen"…

CallaMej
8/10/11, 10:13 AM
#4

Furminator använder jag inte innan utst, om det skulle vara extrem fällperiod kanske lite, lite försiktigt bara innan borste. En ungkatt brukar ju inte fälla så den behövs heller….det var inte förrän efter Veras 1-årsdag som den kom till användning. Som sagt så är BML en ganska tacksam ras att ställa ut, behövs inte så mkt preparering (i jmf med till RAG som jag också har).

Jag brukar heller inte ha fleece i vare sig transportbur eller utställningsbur, då blir pälsen blir lätt statisk (inte så snyggt).

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

cajzzza
8/10/11, 2:35 PM
#5

Tack för tipsen!
Då kan jag lugna mig lite… Glad

cajzzza
8/14/11, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag provade att kamma Ruben idag…

Men det gick inte så bra, han trodde det var en leksak som man kunde bita på… :)

Men jag undrar en sak, Ruben fäller/tappar lite strån/päls…
Är det bara att borsta/kamma ända fram till utställningen och hoppas på att han inte fäller så mkt den dagen.
Eller finns det något knep?
Får en katt sämre "betyg"/bedömning om den fäller/tappar lite päls?

Annons:
Lina-BML
8/14/11, 12:49 PM
#7

Han kanske trodde det var en TANDborste… Flört

Ska bli så himla kul att höra om er debut nästa helg!

Palombiens
8/14/11, 2:26 PM
#8

Handduk som A-K nämnde är bra för att få loss lite mer päls åt gången. Och så kam efteråt.

Till nästa helg förbereder jag såhär:
- Agda bara kamning med luskammen för att hålla bort lösa hårstrån. Hon är väldigt bra i pälsen just nu och jag vill inte förstöra det. Hellre får hon faktiskt fälla lite än att jag tvättar ur känslan.
- Zanny duschade jag av igår eftersom hon fällde enormt mycket. Stor hög med päls vid avloppet och efteråt har jag borstat ur säkert 4-5 fulla kardor. Hon verkar ha fällningsperiod nu. Under veckan kommer jag bara att kamma lite med luskammen för att få bort mer löst och så pälsen inte skivar sig.

Jag brukar aldrig försöka kamma ur mer än vad som redan är löst.

Just på pälsbedömningen kan de under de värsta fällningsperioderna få lite sämre omdöme, eller om det är två likvärdiga katter som ställs mot varandra och den ena är blank och fin och den andra lossar massa päls.

Alla fäller ju litegrann framme hos domarna, särskilt om de är nervösa så lite strån gör inget. Ruben ser ut att vara i fin pälskondition på bilderna.

cajzzza
8/14/11, 5:03 PM
#9

Nu efter jag kammat, tycker jag pälsen blev lite bättre.
Jag fick bort det lösa och han fick lite bättre lyft tycker jag…

Jag får nog ta denna utställning som ett test, se hur han och pälsen reagerar… men jag kommer nog kamma honom lite till…

Kan jag kamma för mycket?

Palombiens
8/14/11, 8:13 PM
#10

Så länge du inte kammar hårt så att du drar loss päls som sitter fast så kan du nog inte kamma för mycket.

cajzzza
8/14/11, 8:53 PM
#11

Vad bra, tack för svaret!

Får nog försöka att kamma honom lite varje dag eller så… Mest för att vänja honom… (det var lite skillnad mot LeeLoo som bara stod och njöt av kamningen, samt fällde en hel del mer…)

Vill nu att det ska bli lördag (och fredag)… har längtat på att få ha med mig en egen kisse på utställning sedan förra året, när jag åkte upp till Birkas utställning…

Upp till toppen
Annons: