Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2592 ggr
Lina-BML
8/14/11, 8:18 PM

Kattgård vintertid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wibbly har fort fått mersmak på utelivet och vi funderar nu på att bygga en mindre kattgård i anslutning till ett fönster på baksidan.

Det jag funderar på är om de katter som hari någon form av rastgård, är ute året om, även på vintern? Eller föredrar de då hemmets varma vrå? Jag klurar nämligen på om man borde bygga ett tak som skyddar lite mot regn och snö. De flesta exempel på små rastgårdar som jag sett, har inget tak, utan bara nät.

Hur har ni tänkt?

Annons:
Maria
8/14/11, 8:23 PM
#1

Vi har ingen kattgård men en inhägnad trädgård på ca 100 kvadrat dit katterna har en kattlucka så det blir ju som en slags kattgård.

De går inte så gärna ut långa stunder vintertid och håller sig helst på de ställen som är skyddade med tak men visst är de ute varje dag även om stunderna inte är så långa.

Jag tror de gillar friheten.

De blir sura när kattluckan är stäng. Bara den är öppen är allt OK även om de inte går utFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CallaMej
8/14/11, 9:25 PM
#2

Vi har nättak, men längst in mot väggen kommer ingen nederbörd åt…dessutom har vi nyss köpt ett superfint litet isolerat katthus. På vintern får de bara vara i rastgården om vi är hemma…så jag kan släppa in dom när de helst vill in. Eftersom jag är memmaledig nu, så låter jag dom ofta gå ut flera ggr per dag.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Lina-BML
8/15/11, 9:48 PM
#3

Tack för tankar!
#1 Vad härligt att kunna ha en hel liten trädgård att vandra omkring i!

#2 Vad bra med katthuset. Finns någon bild?

Jag funderar och funderar. Nu finns även en tanke om att ta en smal del av altanen och näta in. vi ska nämligen bygga ut den om allt går enligt plan och då kan vi avvara en "remsa" där. Dock blir den väldigt smal, kanske 60 cm på de flesta ställen, men lång… inte ultimat kanske. Tankarna spinner vidare… :)

CallaMej
8/16/11, 8:57 PM
#4

#3 Bild ska jag fixa!

Att den är smal gör väl inget!!! Man kan göra den desto roligare på höjden istället. Vägghyllor, krypin!

Har tänkt själv att jag borde göra vår kattgård lite roligare…har inte blivit av bara. Köpte det isolerade vita huset dock som jag hittade på blocket.se   En gammal båtbyggare som byggt det; så hima fint hantverk och med 5 cm tjock isolering samt avtagbart tak.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Upp till toppen
Annons: