Annons:
Etikettkattungar
Läst 3108 ggr
Guzinitsa
2011-11-07 15:49

Underbara bilder - måste ses!!!

Nu ÄNTLIGEN fick jag lön för mödan… Har försökt (i mån av tid och ork) bevaka callamej och kikirikis hemsida, och nu äntligen finns det lite underbara kattungebilder att njuuuuuuta av!!!Glad

Missa inte: http://www.kikirikis.com/foto?album=15

Saknaden efter kattungetassar här hemma blev inte precis lättare att hantera…. Flört Extra kul med en golden, vi tycker verkligen att de är urtjusiga.

Stort grattis från oss!!!

Annons:
Lina-BML
2011-11-07 22:21
#1

Jag instämmer till 100% Skrattande

Guzinitsa
2011-11-23 07:34
#2

Hallå allihop!!

Har ni sett att det kommit fler bilder?? Inte vet jag hur de bär sig åt för att få så fina bilder - Guzie skulle aldrig låta oss få greja med ungarna så där länge…. Vackert, vackert - tack så mycket!! Skrattande

AnnaKarin
2011-11-23 09:58
#3

Monika fotar dem varje dag, vilket tålamod hon måste ha! Jättefina bilder på underbart söta kattungar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Kikirikis
2011-11-23 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack snälla för vänligheten Glad. Vad roligt att du gillar bilderna. Ska lägga upp lite nya foton på hemsidan, det är dags nu igen. I dag blir de små 5 veckor, tiden rusar.

Kikirikis
2011-11-23 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är Mandela

Kikirikis
2011-11-23 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mariska

Annons:
Kikirikis
2011-11-23 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mikica

Lina-BML
2011-11-23 14:27
#8

Underbara!!!Kyss

catnips
2011-12-08 22:30
#9

Jättesöta! Kyss

sleepycat
2012-01-12 04:29
#10

Så fina! 🌸

Guzinitsa
2012-01-13 19:00
#11

Helt fantastiskt!! Tusen tack för att ni delar med er av skönheterna…. Man blir klart sugen!! Kyss

Guzinitsa
2012-01-26 20:50
#12

ÅÅÅÅÅÅÅH… Nya bilder igen!! Ljuvliga, finns inget annat ord. Kyss

Låser ni in mamman, eller låter hon er fota underverken i lugn och ro ändå? Glad

Kikirikis
2012-02-02 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är äntligen hemsidan uppdaterad. Kullen från födseln till de flyttar. Tyvärr strular bildsidan och visar inte bilderna i följd. Men ålder och namn på ungarna, står vid bilderna.

Mikica stannar kvar hos oss, henne kommer ni få följa framöver.Skrattande

Behöver faktiskt inte göra någonting med mamman när vi fotar, eller överhuvudtaget gör någonting med ungarna. Mammorna bryr sig inte, de är vana att vi hanterar och bestämmer vad som skall göras. Den här kullen passade jag oftast på fota isamband med jag bytte rent i boet. Mamma satt bredvid och tittade när jag plockade ut dynan med ungarna på och så snart jag lyft in den rena dynan, satte hon sig att vänta. Hon visste att jag efterhand de var vägda och fotade, lyfte tillbaka en unge åtgången. Då var det hennes tur tvätta och putsa till dem.

Jag börjar hantera ungarna från första stund de är födda. Första dagarna inne i boet. Plockar upp dem och visar mamma katt att det är ok. Efter några dagar börjar träningen med hålla ungarna på rygg i handen för att vänja dem vid att hanteras och inte vara rädda. När de blir vana vid att hanteras från början, upplever jag dem som lugnare och inte så skrikiga och när ungarna inte skriker, tycker mamman det är ok.

Annons:
Guzinitsa
2012-02-05 20:26
#14

Intressant….

Jag hoppas att vi snart får möjlighet att testa ditt tillvägagångssätt, men spontant känner jag att Guzie aldrig skulle köpa det… Fast hon är nog aningen överbeskyddande, hon har en tendens att plocka ungarna titt som tätt när de haft roligt för länge utan henne… Flört

Men tack för tipsen!!

/ Sandra

Guzinitsa
2012-02-09 17:35
#15

Hej igen!

Jag letade runt på er hemsida för att se hur det gått med färgbestämninge, men jag hittade inget. Fullt möjligt att det beror på att jag sökt dåligt, men skulle vara intressant att höra hur ni definierat deras färger?

På det området känns det som att man har mycket att lära, så alla lektioner tas tacksamt emot!!! Skrattande

/ Sandra

Kikirikis
2012-02-10 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej,

ja just det, det här med färgerna var en spännande historia. Tänk vad lätt vi Burmauppfödare har det, där är det aldrig tvekan om vilken färg katten har Skrattande

Men efterhand började vi gissa vad de här små kunde ha för färger. Med Annikas hjälp, kom vi fram till följande. Mandela: svart silvershaded, Masamba: svartgoldentickad, Mariska: choklad silvershaded och så våran Mikica: chokladmaskad silvershaded. När ungarna sedan var lite äldre, 8-9 veckor, var det ganska lätt se färgerna på dem, utom på Masamba, Abyn Skrattande. Men det var roligt att han var fullfärgad och inte Burmamaskad. Golden kommer jag aldrig lära mig färgbestämma.

I Bildgalleriet/ Mandaskull, finns faktiskt även färgerna under bilderna där ungarna är 2 veckor. Tyvärr kastar programmet om fotona, så de bilderna kommer längst ner. Klicka på lilla bilden så dyker namnförklaring och färg upp inunder bilden.

Fortfarande önskar jag mig en svartsilvershell, en riktig dröm som jag säkert aldrig kommer få. Vi har huset fullt med katter, så det finns inte plats för flera.

I lördags hälsade vi på Masamba och han tog sig en liten lur i mitt knä.

Planeras det kattungar Sandra?

/Monica

Guzinitsa
2012-02-17 22:05
#17

Wow, jag är imponerad!! Tycker uppriktigt att det där är det svåraste. Intressant att Masamba kom i tickad version, är det vanligt utfall bland Burmillorna?

Har funderat på en helt annan sak angående färger - om jag har förstått genetiken rätt är det rent teoretiskt 25% chans att man får en unge utan silver i en kull, är det någon som har stött på att det faktiskt hänt? Är det i så fall väldigt märkbart, eller går det bara se när de blir äldre?

Ja, helt rätt - här planerar vi kattungar…. Vi hade klart intressant aktivitet i katteriet första veckan i februari, så snart får vi väl kläm på om det blev något eller inte. Saisi är ju bevars inte så gammal, så man kanske inte ska utgå från att han fick till det, även om han kämpade klart engagerat… Skrattande

Förstår din längtan efter svartsilver - för mig är det den "Riktiga" Burmillan, men brunt verkar ju alldeles ha tagit över världen… Vi får väl se om jag kommer i närheten av den någon gång….

/ Sandra

Lina-BML
2012-02-18 09:36
#18

Vad spännande med eventuella kattungar Sandra! Jag håller tummarna Skrattande

Kikirikis
2012-02-18 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Åh, så roligt Sandra.

Då har vi igen någonting att vänta på. Många bilder framöver, när magen växer, eller hur Glad.

Lina-BML
2012-02-18 11:25
#20

Jag älskar den här bilden på Mikica! Hon är bara sååå himla vacker…

Annons:
Palombiens
2012-02-26 16:04
#21

Sandra: Tickad är ganska vanligt på burmilla, men många av dem blr registrerade som shaded. Sen var gränser går mellan shaded och tickad kan man ju diskutera.

Hänger inte riktigt med på din fråga om utan silver, det är ju det som kallas golden.

Guzinitsa
2012-02-27 11:21
#22

Annika: Tack för hjälpen!

Det var precis det jag undrade över….Flört

Det där med att diskutera gräns mellan tickad och shaded lät också intressant… upplevs de kattungarna alltså mer som fullfärg, är det så mycket färg att de knappt har något vitt? Eller ligger de nära shaded? Är tickad godkänd som variant i utställningssammanhang?

Palombiens
2012-03-11 13:56
#23

Burmillor är godkända i shaded och shell i FIFe. Ett enkelt sätt att tänka sig en tickad katt är helt enkelt att se en abyssinier framför sig. Är en burmillagolden och tickad ser den ut ungefär så, är den silver och tickad är det bara att tänka silver som grundfärg istället. Det blir liksom inte ett lika jämnt intryck över kroppen som på en shaded katt. Men gränsen mellan tickad och shaded är inte alltid så enkel och ofta en bedömningsfråga. Viker man upp några hårstrån och tittar kanske några hårstrån är tickade men de flesta shaded och katten ser shaded ut. Kan också vara tvärtom.

Golden ska ha en varm grundton och helst inget vitt.

Upp till toppen
Annons: