Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2082 ggr
gunillao
3/20/12, 12:49 PM

Det blir nog en Burmilla. Är de friska?

Jag har nu förlorat alla min tre katter 15-åringen förra hösten, 19-åringen och 14-åringen i januari båda två. Mina högt älskade katter var huskatter alla tre (hittekatt, katthemskatt och omplaceringskatt). 15-åringen hade cancer och 14-åringen njursvikt. 19-åringen fick tills sist för många och för jobbiga krämpor. Jag kommer att skaffa katt igen, men den här gången så blir det en innekatt, med tillgång till innätat balkong och utevistelse i sele och koppel. Det blir en raskatt och de raser jag funderat mest på är ragdoll, sibirsik katt och burmilla. Burmillan ligger nog bäst till om det går att få tag på en.

Nu till min egentliga fråga:Hur är det med rasens hälsa? För mig är det viktigt att rasen inte dras med en massa sjukdomar.

Gunilla

Annons:
AnnaKarin
3/20/12, 4:24 PM
#1

Hej och välkommen hit. Vad härligt att ha fått dela livet med katterna i så många år. Mig veterligt så har vi inga rasbundna sjukdommar på Burmillorna här i Sverige. Vi testade för PKD (polycystisk kidney disease) via ett forskningsprojekt häromåret och jag har inte hört att någon av våra svenska katter testades positivt för sjukdomen. PKD är vanligt på Perser bl a.

Hoppas att du snart har en Burmilla hemma!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

gunillao
3/21/12, 9:24 AM
#2

Tack för ditt svar! skönt att de verkar friska, sen är det förståss lite svårt att säga när de är så få. Men de ser ju sunda och lagom stora ut. 

Gunilla

Guzinitsa
3/23/12, 3:36 PM
#3

Usch då!

Kan inte ens föreställa mig hur det är med flera förluster så tätt - tyckte det var tillräckligt otrevligt att förlora min 18-åriga huskatt för ett antal år sedan!

Vad jag vet finns det inga speciella sjukdomar bland våra Burmillor, och om jag inte missminner mig finns det 2 katter hos Baheras som är sisådär 16 och 18 år utan att ha hälsobekymmer.

Lycka till med resten! Skrattande

/ Sandra

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: