Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 10603 ggr
krifu749
4/20/12, 12:17 AM

Burmilla i lägenhet

Hej!

Jag har vuxit upp med vandliga huskatter på landet och saknar verkligen att ha en (eller flera) katter hemma. Eftersom jag bor i lägenhet har jag varit tveksam till att skaffa katt, men nu har jag börjat göra lite efterforskningar för att se om jag kan hitta en katt som skulle trivas i mitt hem. Jag är redo att bygga om lite för att det ska bli bra!

Burmillan verkar vara en fantastisk ras - jag är helt betagen. Därför vill jag gärna veta mer om hur ni tror att en Burmilla skulle ha det i en lägenhet. Är det stor skillnad på deras temperament? Behöver de mycket stora ytor att springa runt på? Har de det bäst om de är två eller räcker det med en katt?

Tack på förhand!

/Kristina

Annons:
AnnaKarin
4/20/12, 8:33 AM
#1

Kul att du fastnat för Burmilla! Jag har bott i hus men bor i lägenhet sedan några år. Just nu har jag bara en katt men hon umgås rätt mycket med hundarna(Chihuahuor) så det verkar inte gå någon nöd på henne. Det gäller väl lika vare sig man bor i hus eller lägenhet, man får anpassa hemmet efter katten. Har en sak "ramlat ner" flera gånger så ska den nog inte stå just där;-) Jag har utrymme i fönstren så att Gloria kan hoppa upp utan att ha ner en kruka, hon har klös/klätterställning. Hon får bra utlopp av sin energi med att jaga, och bli jagad av, hundarna. Jag brukar förorda två katter men har man ingen så måste man ju börja med en. Det beror på hur mycket man är hemma, hur katten är till sättet mm.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Guzinitsa
4/21/12, 9:37 PM
#2

Inga problem!! Glad

Vi bor i lägenhet med våra två (nåja, med kattungarna har vi just nu 6…!) katter och det är inga som helst problem. Båda älskar att sitta ute och sniffa i solen på balkongen, så det är nog inte dumt, även om jag inte tror att det är nödvändigt. Ytorna är inte så viktiga - de skaffar sig den motion de behöver genom att fnatta som tokar även på mindre kvadratmeter.. Skrattande

Vi har ett bra klösträd, det tycker vi är en bra lösning. Men det är inget måste - har du bara andra höga platser (hyllor eller möbler utan massa prydnadsgrejer som åker ner) hoppar de lika gärna upp där. Huvudsaken är att de har en hög plats där de har koll! (Saisi tycker om att sitta på en smal hylla högt upp i hallen bredvid vårt nyckelskåp, jag begriper fortfarande inte hur han får plats) Men klösträd räddar förstås soffan också…

Kan rekommendera en bok av Ylva Stockelberg som heter "Din innekatt; aktivering och skötsel" där du hittar en hel del bra tips om hur man ger katten en intressant vardag även på mindre ytor.

Sällskap tror jag personligen är ett måste för en Burmilla. Antingen ditt, om du är hemma väldigt mycket (och nästan alltid orkar leka) eller en annan katt/hund. En Burmilla är för smart och väldigt social, den får tråkigt om den inte har någon stimulans.

Lycka till med dina planer och funderingar!

Mvh Sandra /www.guzie.se

krifu749
4/22/12, 8:17 PM
#3

Tack för fina och intressanta svar! Det låter helt fantastiskt.. Och jag blir helt svag i knäna när jag ser era katter!!! Det ser uta att vara några helt otroliga djur, eleganta men samtidigt både lekfulla och gosiga. Jag är mycket nyfiken på att se dessa katter på närmare håll.

Jag skulle gärna hälsa på hos någon som har Burmillor - och kanske också kattungar till salu. Bara för att känna efter om det kan vara katten för oss. Är det någon som bor i Södra Sverige eller Danmark (själv bor jag i Köpenhamn) som är öppen för det så får ni gärna skriva… Ibland har jag också vägarna förbi Östergörland och ibland också Stockholm.

Jag vill gärna höra ännu mer om olika erfarenheter.

/Kristina

Guzinitsa
4/22/12, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mmm… Vet du, det bästa av allt är att inga foton gör dem rättvisa! FlörtEffekten av Burmillans skuggning i pälsen framstår som bäst när de rör sig, så man måste se dem "live"! Dessutom är det svårt att fånga glimten i ögonen. Men visst, redan bilder ger ju en föraning om att de är speciella!!!

Barbro Helmer bor i Helsingborg i Skåne, och när jag träffade henne för en månad sedan hade hon kattungar kvar från en goldenkull. Du kanske ska kolla med henne? Hon har mail: baheras@telia.com

Tar du dig en tripp till Stockholm är du annars välkommen hem till oss - vi bor i Sigtuna, precis utanför Arlanda flygplats. Och vår kattungekull är nu 2,5 veckor gammal….helt oemotståndliga!! Det dröjer förstås ett tag innan man ser vad de har för personligheter, men deras mamma och pappa finns ju också på plats!!Glad (Du hittar kontaktuppgifter och foton på ungarna på www.guzie.se)

Lägger in en färsk bild på pappa, appropå eleganta djur….

krifu749
4/26/12, 6:07 PM
#5

Det låter helt fantastiskt! Pappan ser magisk ut… :) Jag ska kontakta Barbro och höra hur det står till med hennes kull!! Tack för tipset!

Och stort tack för erbjudandet att hälsa på hos er i Sigtuna. Vi skal till Stockholm till sommaren, och om det är tid och mölighet vill vi mycket gärna komma förbi!! Om vi inte har hunnit skaffa våra aldeles egna Burmillor innan dess…

/Kristina

Guzinitsa
4/26/12, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lycka till med allt!!

Bifogar en bild på våra sötnosar som jag tycker illustrerar bra att de inte behöver så stora utrymmen - Burmillor älskar ju ändå att vara där alla andra är…. Skrattande Visst syns det att de trivs!?

Mvh Sandra

Annons:
tarko
4/26/12, 7:02 PM
#7

kolla med barbro om hon har några ungar kvar, annars så vet jag att lena & hans på tidernas har en kull på gång -

http://hem.passagen.se/tidernas/index.htm

AnnaKarin
4/26/12, 8:55 PM
#8

Tidernas kull föddes häromdagen. Ser ut att vara tre golden.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: