Annons:
Etikettfärger-och-mönster
Läst 3949 ggr
moses12
5/30/12, 11:28 PM

Färg

Brunsilvershaded med Burmamasknng innebär..??????

Vi väntar och längtar SÅ efter vår lille kille. S*Miss Worlds Baños.

Messade Sandra och fick denna färgbesämning av henne men jag hatar sms så jag frågar här. Om Sandra eller nån annan vill svara så vore jag tacksam.

Shaded fattar jag och brun.

Men silver och burmamaskning? Jag har en Birma som är maskad innebär det då att vår Moses (Baños får mask)

Alltså inte mask i magen :-)

Karin

Annons:
AnnaKarin
5/31/12, 3:44 PM
#1

Det finns siammesmaskat och burmamaskat, din birma är med största sannorlikhet siamesmaskad d v s har fär i ansiktet, på svans och tassar. En burma föds med färg på hela kroppen men mörknar i färgen som vuxen. En svartsilvershaded burmilla som är burmamaskad är BML ns 11 31

BML  Burmilla

n svart

s  silver

11  shaded

31  burmamaskad

Silver är den ljusa, vita, bottenfärgen hos silverburmillor. Shaded 11, och shed 12 är graden av färg på den yttersta delen av hårstrået. När en katt är maskad blir det svarta brunt och man säger då brunsilvershaded fastän koden är ns 11 dvs svartsilvershaded.

Om du letar bland artiklarna här på sajtn så finns det mer, troligen bättre, förklaringar.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

moses12
5/31/12, 10:40 PM
#2

Tack för svar. Ska till Sandra v 24 så då får jag säkert mer förklarat. Men jag är SÅÅÅÅ otålig :-)

Du skriver i första meningen att han troligen är siamesmaskad. Men enl uppgift är han burmamaskad. Felskrivet eller så fattar jag inte riktigt? Om en siamesmaskad har färg  ansikte, tassar och svans hur ser då en burmamaskad ut? Mvh Karin ;-)

AnnaKarin
6/1/12, 10:03 PM
#3

#2   Jag skrev att din birma är siamesmaskad ;-)   Googla på Burmakatter så ser du hur de ser ut, de är alla burmamaskade.

I EMS koden står Siamesmaskat som 33

Burmamaskat         31

Tonkanes                32 är en blandning av de två andra men vi har varken 33 eller 32 på Burmillorna.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Guzinitsa
6/2/12, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mmmm… Det här med färger är inte lätt! Var precis med Saisi på utställning, och frågade lite om hans färg. Två domare, som båda är proffs, hade olika intryck….Skrattande Det säger väl en del om hur knepigt det kan vara?

Anna-Karins förklaring är jättebra, kortfattad och övergripande - tack för den!!!

Du hittar en hel del andra detaljer under färg och genetik på den här sidan, resten får vi försöka lösa när du kommer…. Skrattande

Känns i alla fall skönt att ha kommit så långt att jag nu kan registrera ungarna, så du får din stamtavla i tid!

Bifogar en mysbild så länge - jag vet inte vilken av brorsorna han sover på, men mysigt har de båda, tryckta till mamma Guzie…

moses12
6/2/12, 9:40 PM
#5

Vår lilla pluttis <3

moses12
6/6/12, 5:10 PM
#6

Hmm…svårt att se nån manskning på Burmorna. För mi betuyder mas att de har en mask i ansiktet men det syns ju inte på burmorna. Siamesmaskningen syns ju…Men vad är liksom skillnaden?? K Cool

Annons:
AnnaKarin
6/6/12, 10:42 PM
#7

http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf

Scrolla ner till Del 3 Burma- och siamesfärger, där finns lite mer att läsa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

moses12
6/6/12, 11:36 PM
#8

Tack men jag fattar inte så mycket. Ska man inte se masken på burmamaskade?Jag skulle bara vilja veta hur det ser ut i verkligheten. Inte hur det toeretiskt funkar. Om nu min lilla burmillakattunge är burmamaskad vad innebär det? Hur ser det ut till skillnad från min birma.

AnnaKarin
6/7/12, 10:35 AM
#9

Man ser inte masken på burmamaskade eftersom de har färg på hela kroppen, en burmaunge är ljusare än vad den är som vuxen.

En svartsilvershaded/shed Burmilla som är burmamaskad blir brun istället för svart. Det är mycket svårare att se på millorna än på burmorna eftersom det är så lite färg på ett millahår.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
6/7/12, 10:42 AM
#10

Om du går in och tittar här http://cats.madabout.se/#3.3 så ser du hur ljus hon var som ung och hur hon mörknat till vuxen ålder.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Kikirikis
6/7/12, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej Karin!

Bra val av ny familjemedlem Skrattande, en underbar ras.

Nu ska jag försöka förklara vad Burmamaskad betyder. Har fött upp Burmor i nästan 30 år, men Burmillorna har vi bara haft en kull på. Först när vi hade kullen i höstas, förstog jag vad Burmamaskad betydde, får skämmas lite när jag är så trögtänkt, trots alla år med kattavel Skäms.

Burmamaskad Burmilla betyder att färgen på hårtopparna är blekare på en burmamaskad än på en fullfärgad.

I vår kull hade vi två choklad flickor. Mariska var fullfärgad och Mikica Burmamaskad. Mariska hade en kraftig chokladfärg, alltså mycket mera färg än vad Mikica har. När de var riktigt små såg Mikica nästan ut vara färglös/vit. Mariska såg man hade en chokladbrun färg.

I dag har Mikica en tydlig chokladtipping.

Hoppas det här förklarade vad du ville veta. Det är inte lätt att riktigt förstå, innan man varit med ett tag och lärt sig "språket" Flört, t.o.m då kan det ta sin tid…

Här kommer en bild på vår Manda som är samma färg än din kisse.

Lycka till / Monica & co

Sarah-S
6/7/12, 2:41 PM
#12

På den här bilden ser du tydligt hur en brun burma som är burmamaskad också har mask, dvs är mörkare i ansiktet och ljusare på kroppen. Dock är de betydligt mer färgade på kroppen än en siames/birma/ragdoll som är siamesmaskad

http://cats.madabout.se/#3.0

Och samma sak på denna bild en blå burma med burmamaskning, mörkare i ansikte och ljusare på kroppen

http://iloapp.madabout.se/data/_gallery//public/1/1275375835_resized.jpg

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kikirikis
6/7/12, 3:28 PM
#13

Tänkte bara lägga till några rader. Låter dumt när jag skrev att jag själv inte visste vad det betyder. Självklart vet jag vad Burmamaskad betyder i Burmasammanhang.

Jag läste din fråga som att du ville veta hur Burmamaskad Burmilla egentligen ser ut. Precis samma fråga ställde jag också flera gånger innan poletten ramlade ner när Annika i något sammanhang formulerade sig så jag insåg vad Burmamaskad betyder hos Burmillan. Alltså en Burmamaskad Burmilla har en ljusare färg än en fullfärgad. Så tycker jag att man lättast kan förklara det.

Jag läste allt som fanns att läsa om Burmillafärgerna, men fick inte genom det klart för mig vad som menades.

/Monica

Annons:
moses12
6/22/12, 1:13 AM
#14

Tack för alla bra förklaringar. Men det blir ingen burmilla nu då det var tjejer hela högen och vi ville ha en pojk. Men jag har lärt mig massor om Burmillor i alla fall. Karin

Upp till toppen
Annons: