Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 26724 ggr
FurryJax
2014-01-05 14:35

Är burmilla något för mig?

Hej! Har fasnat lite för burmillan men tycker det är svårt att hitta info om hur den är att leva med, det mesta är om utseendet. Så skriv gärna om just era katter! :) har en kastrerad ragdoll hane som blir 2 år i maj, söker en passande kompis till honom. Tror ni dom passar bra ihop? Är även lite nyfiken på hur aktiva era katter är och hur mycket ni aktiverar dom? Knäkatt? Hänger med på det mesta? Beteende mot andra än familjen? Barn? Jaa allt helt enkelt ;)

Annons:
Guzinitsa
2014-01-08 18:29
#1

Hej på dig! Ja… Det var ju inte helt lätt att svara på utan att börja skriva en bok… :)) Burmilla är världens bästa katt för oss, men det beror ju lite på vad man är ute efter. ;) Du hittar uppgifter och bilder på våra fyra katter på www.guzie.se. Där finns lite filmklipp också. Men ska jag sammanfatta, skulle jag säga att Burmillan är en social och intelligent katt som vet precis hur den ska få dig att leka med den. Vi har två av våra katter boende hos oss, och vi leker med dem varje dag. Det måste inte vara jättelänge, men det är så uppskattat att det är svårt att låta bli… Våra tjejer skiljer sig lite åt i mentalitet. Guzie är nöjd om hon får luta sig mot dig när du sitter i soffan, Tassali vill ligga i ditt knä. Eller, om du går omkring där hemma, sitta/ligga på dina axlar. Självklart hoppar hon upp själv, spelar ingen roll om du är beredd eller inte…;) De älskar att hjälpa dig sortera tvätt, bädda, vattna blommor och skriva brev. Mejlen blir ibland lite speciella… Och musen på datorn är ju också spännande! För oss är det en katt vi inte vill leva utan!! Kolla på www.callamej.se, den uppfödaren har barn och vet massor om hur det funkar med Burmillor. Ha det! Med vänlig hälsning, Sandra Magnusson/ www.guzie.se

FurryJax
2014-01-08 22:22
#2

Verkar vara en underbar ras! Såg att ni har kattungar nu, är alla tingade? Vart i sverige bor ni? Är det nära kanske man får komma och träffa era katter? :) många frågor blir det, får be om ursäkt.. :) Med vänlig hälsning Anna

Guzinitsa
2014-01-09 06:46
#3

Ja, den är helt fantastisk! Tyvärr är våra pojkar redan tingade. Men Burmillor tål att vänta på! Vi bor i Sigtuna, och du får gärna komma hit och bekanta dig med rasen. Lite späckat är väl schemat, men någon lucka ska väl gå att hitta! Må gott! /Sandra

LisaCL
2014-03-06 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej FurryJax,

Har precis registrerat mig på den här sajten och såg din undran om Burmillan. Jag hade den stora turen att kunna tinga ovan nämnda Tassali:s syster av Sandra förra sommaren. Hon heter Chia och är också helt underbar. Hon delar samma egenhet som sin syster att hon gärna vill ligga runt ens hals. Hon är också mycket aktiv och nyfiken samtidigt som har ett väldigt harmoniskt temperament.

Hon är dock mycket noga med vad hon äter och vägrar att befatta sig med torrfoder eller tillagad kattmat. Rått kött är det enda som duger och så har det varit sedan första dagen. Jag hade inte planerat att hon skulle gå på BARF-mat, men hon nobbade all annan mat.

Det har varit lätt att lära henne att följa med mig på promenad. Jag behöver inte ha henne i koppel utan hon följer frivilligt med och kommer när jag visslar. Jag har även en huskatt som också följer med. Så jag brukar gå någon timmes promenad i skogen med dem de flesta dagar. De har även velat gå ut under denna vinter.

Jag hade en burmilla (Cinna) innan Chia och hon lärde sig också enkelt att följa med mig på promenad. Jag lät henne dock även vara ute på egen hand, vilket inte var så bra. Hon blev hon skrämd av ett barn och sprang framför en bil, när jag inte var där. Så Chia får bara gå ut när jag är i närheten, så jag kan hålla koll på var hon är och vad som händer.

Jag har också en Abessinierhona - Nova. Hon är 7 månader nu och 3 månader yngre än Chia. De går alldeles utmärkt ihop och har mycket roligt tillsammans och sover ofta ihop.

Jag tänker försöka para Chia med en lämplig hane mot slutet av denna sommar, så mot slutet av året kanske jag har ett par kattungar till salu.

Innan dess så ska vi på ett par kattutställningar. I höstas var Chia på sin första utställning och då hon fick omdömet Ex1. Då var hon fortfarande kattunge, men nu på söndag 9 mars ska hon första gången delta i vuxen klass. Det blir spännande att se hur det går.

Tidiga vårhälsningar,

LisaCL

Upp till toppen
Annons: